^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

6.7.12

Home » , , » *Teratak Kami*

*Teratak Kami*

salam, 

erm, lama sungguh kan aku x bercerita pasal rumah milik kami yang dah bayar hampir 2 tahun tapi x dok lagi kat situ..... last aku share pasal rumah tu kat blog ni tengah tahun lepas..... sekarang ni kami still lagi dok rumah sewa yang dah memacam pulak kerenah nak kena betulkan itu, nak kena ganti ini, nak kena beli itu, nak kena servis ini..... huhu

ni sume gara2 kontraktor penipu yang makan duit kami hampir RM130k tapi rumah x siap..... padahal kalau ikut penilaian kontraktor lain, rumah tu dianggarkan harga reno lebih kurang RM80k jerk..... tu x termasuk yang kami BAYARkan gaji pekerja dia, barang2 kami (lampu, kipas, pagar, frame tingkap) yang dia simpanKAN..... x payah la kira sume tu..... sume tu dah hilang dari pandangan kami (asalnya kami simpan kat rumah, tapi dia konon2 bermurah hati nak simpankan kat stor dia).....

baikkan dia..... ye, dia memang baik..... setiap kali kami jumpa, mesti dia cakap, "owh, baru je lepas sembahyang kat masjid tu tadi"..... "ha, kita jumpa lepas isyak lah, maghrib ni saya kat surau xx, takur x sempat sampai"..... "allah, cik madi, saya x boleh jumpalah, malam ni saya ada majlis kat surau"..... setiap kali berjumpa, memang mukadimah dia akan bercerita pasal surau atau masjid..... Alhamdulillah, aku x pernah persoalkan..... tapi disebaliknya, hanya Allah yang tahu betapa peritnya kami lalui dugaan ini, cabaran ini.....

belum lagi kengkawan yang bertanya, "bila nak duduk Rawang?"..... "rumah x siap lagi ker?"..... "mana jiran aku ni, x dok rumah baru lagi ker"..... "rumah renovate dah siap ke belum?"..... erm, lama2 kami dah lali dah dengan soalan tu sume n aku jawab dengan senyuman jerk..... tu jer yang aku mampu pon.....

bukan kami berkira, bukan kami kedekut, bukan kami x bersyukur, bukan jugak kami tamak..... tapi kami bukan orang berada..... kami pinjam sana sini nak siapkan umah kami, sanggup ikat perut nak bagi duit kat dia, tetiba dia buat kami macam ni.....dia tu sape?..... dia tu kontraktor boh*h tu la..... hukhuk


owh, sebelum tu nak mintak maaf, entry ini xder gambar yerk..... sorri bebanyak, x der mood nak letak gambar.....


erm, kalau nak kira kerugian kami memang sangat2 banyak bagi kami keluarga yang bukan berada ni, kami hidup pon cukup2 sekadarnya jerk..... Alhamdulillah, atas rezeki yang Allah beri pada kami hingga ke hari ini..... kami cuba bertahan, kami cuba bersabar tapi tahap sabar manusia ada batasnya kan..... sampai ada terdetik dalam hati AKU yang aku nak jual rumah kami kat Johor nuun..... tapi hubby cakap, "sabar lah sayang, papa tengah usaha cari duit lah ni"

bila aku kata nak jual kereta maroon aku, hubby cakap lagi, "x payah la, kereta tu dah habis bayar kan?..... nanti lah papa cari duit nak siapkan rumah tu....." hurm, sapa yang x sedih kan..... iskisk, air mata dah berlinang dah ni.....

rumah kami kena bayar 3 biji sekali, rumah kat Gelang Patah Johor, rumah yang tengah ada kes sekarang ni kat Rawang Selangor n rumah yang kami dok menyewa sekarang ni kat Sentul Kuala Lumpur..... tu baru cerita pasal rumah, belum bayaran tetap tiap2 bulan, letrik 2 rumah, air 2 rumah n belanja kami anak beranak2 lagi terutama si anak dara yang sedang membesar sekarang ni.....

sampai sekarang kami masih bertahan dengan pendapatan yang ada, n alhamdulillah, baru2 ni loan kami suami isteri telah approved..... so boleh la kami mulakan dari awal dengan kontraktor lain untuk teratak kami nanti..... kali ni kami ambil kontraktor yang kami kenal, kawan opis jugak..... moga semuanya berjalan dengan lancar n hajat kami nak duduk rumah sendiri tercapai..... Insyaallah.....

buat masa ni kami x nak lah rumah tu secantik n segah istana mewah, cukuplah teratak kami tu jadi tempat berteduh kami anak beranak..... itu je yang kami mampu buat masa ni..... insyaallah kalau ada rezeki lebih akan kami buat tambah2an sikit demi sedikit kat teratak kami tu.....

k, sekian


p/s : maaf atas entry panjang berjela nieh, xder gambar pulak tu kan.....
tetiba teremo lebey coz nak kena fikir dari A semula pasal rumah, aku x pernah cerita mende ni kat blog, tapi tetiba terpanggil nak share pasal perangai kontraktor yang nampak baik *alim* luaran, tapi hakikatnya, masyaallah.....
moga urusan kami pasal rumah pada kali ini dipermudahkan olehNya..... Ameen..... lepas ni harap2 ada lagi entry pasal *Teratak Kami* yang menggembirakan sehinggalah ia sempurna buat kami sekeluarga.....


17 comments

July 6, 2012 at 8:09 AM

apa nak buat... sabar je laa... Insya Allah.. semoga dipermudahkan Allah s.w.t.. amiiinn

July 6, 2012 at 8:18 AM

Dalam situasi camni kesabaran tu yang penting kan..

Sapa pun kalau dipihak korang akan rasa geram jugak, duit dah abes tapi hasil tak nampak lagi..

July 6, 2012 at 8:22 AM

saya plak naik geram bc n3 kak masz ni..mmg poning pikirkan masalah hutang ni..;)

hope murah rezeki kak maz sekeluarga & boleh merasa duduk umah baru sedikt ms lagik..;) aminnn

July 6, 2012 at 8:48 AM

sabar ya masz, hari ni dia buat masz dan keluarga, sampai masa mesti Allah balas juga perbuatan dia tu.

Akak doakan semoga kontraktor baru tidak culas dalam buat kerja, dan rumah masz dapat di siapkan dalam masa yang di janjikan.

July 6, 2012 at 8:59 AM

huuhu nielah yg paling menakutkan ..
saabr lah dik yee
mcam kita memang nak elak dari dpt kontractor macam nie
tapi akhirnya kantoi kena juga
apa2 punn akk harap lepas nie dipermudahkan .. dugaan nie dikk huhuh

July 6, 2012 at 9:54 AM

berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul..akak moga2 semua ni berlaku ada hikmah disebaliknyer..dan semoga kontraktor tu dapat balasan..

July 6, 2012 at 9:55 AM

hurmm...cam gitu pulak ek...

July 6, 2012 at 10:06 AM

repot polis lah ... biar die rasa menipu duit org ... biar mati nanti ssh ... hisshhh

July 6, 2012 at 10:24 AM

kesian akak, saye pun nk nangis bc n3 nie, akak sabar byk2 k. jahat tul org tuh..benci saye

July 6, 2012 at 10:32 AM

bawak byk2 sabar yek.. tgk apa perlu dilakukan sebaiknya... insyaAllah ada jalan nyer nnti! doakan yg terbaik yek!

July 6, 2012 at 11:11 AM

takper..ada hikmah di sebalik kejadian...

July 6, 2012 at 11:47 AM

bersabar ye masz. itulah lumrah kehidupan. manusia bila pegang duit, mmg dpt hasutan syaitan durjana. semoga dipermudahkan ya!

July 6, 2012 at 12:03 PM

Sabar dear...memmng peningkan pkir2kan benda2 camni...moga kontraktor yg baru ni ok la...

July 6, 2012 at 12:55 PM

eh, melampau kontraktor tu la. kat akhirat nanti dia jawab la kalau tak betul2 settle kat dunia ni, menganiaya orang kiranya ni.

July 6, 2012 at 4:59 PM

dpt rasakan dugaan yg sis alami.. sabar yer.. moga Allah balas apa yg kontraktor tuh buat kt keluarga sis.. :)

July 7, 2012 at 11:34 AM

melampaulah kontraktor tu..
lily yg baca pun geram..
sabar ye mas..Insyallah..moga dipermudahkan segalaye..~

Post a Comment