^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

16.7.12

Home » , , , , , , , » *Singgang Ikan Kembung

*Singgang Ikan Kembung

salam, 

rasanya sebelum ni aku pernah up entry pasal masakan ni.....
erm jap aku carik.....

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

ha, ada kat SINI

 hehe, bulan 3 ritu..... kalu ritu aku masak guna ikan selar kuning, kali ni aku masak guna ikan kembung..... kalu ritu aku ada letak ngan tauhu, sesuka ati aku jerk kan nak letak tauhu..... tapi kali ni aku x letak pape pon..... cuma ikan semata2

jom jamu mata.....

bahan aku main letak ikut sesedap rasa aku jerk.....
bawang besar, bawang putih, halia, kunyit hidup, serai, lada hidup, garam, gula, daun limau purut n ofkos lah ikan kembung kan..... aku x tumis pon bahan2 tu, main campak dalam air n tunggu mendidih..... pastu letak ikan n daun limau purut last sekali.....

aku masak semalam (Ahad) tapi hubby x makan pon coz dia x minat..... hukhukhuk
setakat ni aku peratikan hubby lebih suka makan lauk pauk yang berasaskan santan..... kalu lauk kaler jernih2 @ putih ni dia x berapa suka..... maka aku kena merajinkan diri untuk masak masakan berasaskan santan lah lepas nieh..... dah la aku malas nak menumbuk2 kat dapur..... aku kalu boleh seringkas2 nya masak, main potong2, main campak2, pehtu tinggal..... senang kan, sambil2 tu boleh la buat kerja lain..... tapi kalu masak guna santan ni kena tumis dulu, kena tunggu depan dapur nak kena jaga santan biar x pecah minyak..... leceh kan

tapi xper lah, demi hubby, aku akan cuba rajinkan masak masakan apa yang hubby minat.....macam sebelum ni aku pernak nak masak udang masak sambal, tapi seboleh2 hubby kata x minat udang, tapi bila aku bagi idea udang tu nak masak udang masak lemak, terus dia setuju..... n makan bertambah2 pulak nasi..... hehe pape lah hubby ku sayang oiiii, janji kita bahagia..... wink2

so, nak kena beli stok santan segera bebanyak lepas nieh lah..... haha santan segera jerk senang.....

k, sekian

8 comments

July 16, 2012 at 9:31 AM

uih masz...ni laa lauk sempoi tapi sedap...lagi2 ade sambal belacan....peberet....

July 16, 2012 at 10:02 AM

makanan favoret mak akak tu... jarang tak abish kalu buat.. :)

July 16, 2012 at 11:01 AM

Masak Singgang memang mudah dan yg penting sedap kan ;)

July 16, 2012 at 11:10 AM

ade budu 1 lagi..sure terangkat!
febret ni..;)

July 16, 2012 at 11:41 AM

huhu...dah lama xmkn lauk nie...

kena tggu kak long dalam pantang nnt laa.. sebab mak mesti masak punya lauk nie.. hehe

sendiri nak masak dah tentu malas.. hehehehe

July 16, 2012 at 12:04 PM

wah..sedap tu..mak lily kat kg suka masak macam ni..tetiba teringin plak ni...

**Mas...hadiah dah sampai..Thanx ya..comel sgt2..suka2.. ^^

July 16, 2012 at 12:11 PM

KA suka ni tp selalu guna ikan tongkol mmg best!

July 16, 2012 at 1:40 PM

Wan Kat kampung suka jgk masak singgang kuning Ni..

Post a Comment