^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

31 August 2012

Home » , , , » *Mee Kantonis MaszMadi*

*Mee Kantonis MaszMadi*

as salam,

~MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!~

orang lain bercerita pasal ketupat raya, kuih raya, baju raya, duit raya kan..... aku plak cuti2 ni nak cerita pasal menu buka puasa bulan puasa ritu..... hah! x habis lagi ngan menu buka puasa aku ni..... hehe

layan je la yerk kengkawan pepagi ni yerk.....


 mee kantonis MaszMadi

saje letak nama gitu coz aku buat main boh n campak2 jerk, ikut bahan apa yang ada dalam esbok..... yang aku ingat dalam kepala, nak pekatkan kuah kena letak tepung jagung..... so gigih aku suruh Hubby pi kedai beli tepung jagung, padahal nak guna 1 sudu jerk.... haha

meh aku share camner aku buat mee kantonis MaszMadi nieh..... aku pon google jerk kat tenet tapi aku ubah suai ikut rasa tekak aku... hehe

bahan utama : 
mee kuning (aku guna yang mee kering macam mee segera tu, remdam sampai lembut), kicap
bahan kuah : 
fish ball, carrot, sawi, bunga kobis, baby corn, tepung jagung (bancuh ngan sedikit air), telur, kuib ayam, garam, air untuk buat kuah
cara buat : 
mee kuning yang dah lembut tu digoreng ngan kicap n sedikit minyak, ketepikan.....
panaskan periuk yang dah di isi air, bila dah mendidih, masukkan fish ball, kiub ayam n segala sayuran yang dah dipotong ikut sesedap rasa, sawi last sekali tau..... taburkan sikit garam (x boleh banyak2 coz dah guna kiub, serbuk perasa pon x yah guna).... biar sekejap n pecahkan telur (aku guna 2 biji untuk 2 orang makan), terus kacau biar telur tu hancur..... pehtu masukkan tepung jagung yang dah dibancuh..... kacau lebih kurang n angkat..... sedia untuk dimakan.....

makan panas2 sedap tapi kena ati2 coz takut melecur lak lidah..... hehe

alhamdulillah, aku berjaya buat mee ni.....
erm, tapi kalu untuk aku jerk makan boleh la kan..... kalu nak buat untuk reramai makan nanti takut x menjadi plak..... maklumlah aku bukan terror memasak, setakat ikut rasa tekak sendiri boleh la..... apa yang penting? kerjasama!!! Hubby makan dengan penuh selera n tanpa apa2 komen..... erm tanpa komen tu maknanya sedap ker x sedap, hanya dia yang tahu, kan Dear kan..... haha

k, sekian

4 comments

August 31, 2012 at 8:24 AM

wowww! mee kantonis telur dia ala suku masak..sedapnyaaa

August 31, 2012 at 12:14 PM

bestnya tengok pic mee kantonis tu... mee nya....lagi2 telurnya kat ata tuu....:)

Anonymous
September 3, 2012 at 11:21 AM

tq share resepi yek

September 3, 2012 at 11:51 AM

lempeng tepung ubi x share...hehehe opss

Post a Comment