^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

06 August 2012

Home » , , , , » *menu berbuka istimewa sempena birthday hubby*

*menu berbuka istimewa sempena birthday hubby*

as salam, 

~Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor & Terengganu cuti Nuzul Al-Quran hari ni~
 

 last week, 1st August adalah birthday my hubby kan..... dah cakap ngan hubby nak masak special petang untuk berbuka..... nak tau aku masak ape yang special sangat ritu?..... hehe

jom tengok



 Nasi Butter + Ayam Goreng Madu
(gigih aku letak bunga lawang kat nasi semata2 nak ambik gambo macam si Lieya Latif tu... hihi)


 Sup Bebola Ikan


aku google resepi kat tenet, ingat dalam kepala, pehtu masak ikut bahan apa yang ada kat umah..... nak tau aku masak camner?


Nasi Butter
cuci beras..... cairkan butter dalam periuk nasi karen..... tumis halia n bawang putih (hiris nipis)..... masukkan beras n tuang air ikut sukatan biasa masak..... masukkan garam sikit pehtu tutup..... tunggu sampai nasi masak..... siap

Ayam Goreng Madu
potong ayam (kat umah cuma ada stok kepak) n cuci..... campur halia tumbuk, bawang putih ketuk, kicap masam manis, sos cili, sos tomato, sos tiram, kiub ayam sikit..... perap ayam dalam 20 minit..... panaskan minyak n masukkan ayam yang dah perap tu n air..... agak2 ayam dah separuh masak, masuk madu..... pehtu tinggal..... agak2 air dah kurang, balik2 kan ayam sampai nampak rupa kilat2 n masak..... tos minyak..... siap

Sup bebola Ikan
bebola ikan belah 2 (tu yang x nampak dalam gambar, haha)..... potong sesedap rasa bunga kobis, lobak merah (carrot), jagung bayi (baby corn) n sawi..... panaskan air dalam periuk (aku x guna minyak untuk tumis) n masukkan bawang merah, bawang putih, halia n cili hidup..... tunggu air mendidih, masukkan 4 sekawan, bebola ikan n sayur2an..... agak2 suma bahan dah lembut, tutup api..... siap

alhamdulillah, dalam masa 45 minit, aku dah siap masak sambil jeling2 TV3 tengok drama DDK (Dejavu Di Kinabalu)..... maklumlah masak main campak2 jerk kan, tu yang boleh jeling2 tv tu..... cuma ayam tu jerk la yang kena rajin tengok coz takut hangit kan.....

so, berbuka lah aku dengan menu di atas sempena birthday hubby last week..... tapi kan, tapi kan, tapi kan..... aku berbuka sensorang jerk hari tu tau, eh makan ngan Aisha (banyak gak dia makan)..... dah la aku masak special untuk hubby, tapi tetiba hubby xder plak..... lepas jerk antar aku balik umah ngan Aisha, hubby trus pi semula ke opis coz esoknya akan ada function kat opis yang hubby kena handle keperluan logistik nya..... huhu

aku mintak hubby tunggu sampai lepas waktu maghrib baru pi opis..... tapi dia x morr la pulak, sedih tau..... tapi xper lah, janji aku dah masak n malam tu hubby balik keje jam 12.00 tghmlm, dia makan jugak walau sikit..... x taulah dia ok ke tak makan coz aku dah ketiduran waktu tu..... huhu teruk kan aku.....

 erm, xper lah nanti ada masa lain aku masak lagi..... boleh kami makan sesama..... kena tunggu lepas raya lah kut coz sampai ke 12hb nanti hubby keje balik malam..... so sepanjang tu tu jugaklah aku akan berbuka sensorang kat umah sambil teman Aisha..... eh Aisha teman aku..... :( hukhuk

k, sekian

9 comments

August 6, 2012 at 8:48 AM

masing bz kerja ... tak pe la janji ko ingat nk buat spesial kat hubby tu dah terbaik dah tu ...

August 6, 2012 at 8:52 AM

alhamdulillah
ada juga hidangan buat hubby
sure dia tersenyum bangga kan
janji dari air tangan isteri dik ;)

August 6, 2012 at 9:00 AM

alhamdulillah...sweetkan masak utk husband..seronok bila tgk dia kn dgn selera nyer :)

August 6, 2012 at 9:49 AM

biar dia mkn tu maknanya dia ttp menghargai masakan kita... ;-)

August 6, 2012 at 11:16 AM

cam best jew ayam madu akak tu..semalam alin goreng ayam sos tiram jew..hikhik

August 6, 2012 at 12:12 PM

sedap nie sis

August 6, 2012 at 1:51 PM

hehehe.. tuntutan kerja kan~ nasib ade aisha..:)

Anonymous
August 6, 2012 at 1:58 PM

wei sedap ni!

August 7, 2012 at 9:47 AM

mesti hubby masz makan bertambah2...

Post a Comment