^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

13.12.12

Home » , , , » *cerita pokok kaktus pemberian Mai*

*cerita pokok kaktus pemberian Mai*


as salam, 


kira2 bulan oktober 2012 ritu..... blogger Mai ada bagi aku adiah untuk deko2 TerataKami yang baru duduk kan..... nak tahu, dia bagi adiah Pokok Kaktus..... hehe terima kasih Mai.....

alhamdlillah, so setelah 2 bulan pokok tu kami jaga n siram..... akhirnya ia menampakkan perkembangan yang sangat baik..... kami tanam 3 pasu kat porch..... tapi setakat ni 2 pokok dah bertunas, tapi yang 1 lagi tu macam xder perkembangan pape jerk, mungkin sebab lokasi x strategik kut, ye lah sekarang ni musim ujan, so mungkin pokok tu asik kena air jerk tu yang x mor kembang2 tu..... pokok kaktus kan x yang bagi air banyak2 kan kan kan.....



ha, ini salah satu pokok yang dah bertunas.....

eh, betul ker istilah 'bertunas' ni untuk pokok kaktus yerk..... kalu x betul, sila betulkan..... hehe saya suka saya suka.....
tapi ada satu mende yang x sedap dipancang lah..... kan aku ada cerita pasal umah sebelah ada kucing yang banyakkkkk kan..... so kucing itu telah mencacatkan pertumbuhan pokok kaktus di Teratakami.....



perbezaan tunas pokok kaktus.....

 ha, nampak beza x antara pokok kiri ngan pokok kanan tu..... yang kiri cantik jerk tumbuh daun2 kecik tu kan..... tapi yang kanan tu dah rongak2 dah siap comot2 dengan getah meleleh jerk kat sekeliling dia..... ini semua gara2 kucing yang suka panjat  pokok kaktus tu melalui lubang tembok untuk pi umah sebelah..... sian kat pokok tu, baru jerk nak membesar dengan jayanya, tapi rongak2 dek kucing yang suka lompat2 kat pokok tu..... huhu



 lokasi pokok kaktus yang rongak2 tu.....


nampak x lubang kat tembok tu..... kut situlah kucing2 tu melompat2 untuk pi ke umah sebelah ulang alik..... hurm hujung pokok tu ngam2 jerk kat lubang tu kan, tu yang rosak pokok tu..... huhu sedey..... rasanya kena bagi idea kat Hubby mintak tukar kedudukan pokok tu dari lubang biar x kena langgar todak dek kucing2 yang dok melompat2 tiap hari..... so, kena tunggu ujung minggu ni lah, coz sekarang Hubby outstation ke JB dari semalam untuk urusan kerja, ari Sabtu baru balik..... Ahad bolehlah kerjakan porch kami tu..... hehe inshaAllah.....

once again, terima kasih Mai sebab bagi pokok ni kat aku, akan ku sedapa upaya jaga biar pokok ni membesar bagai johan..... hehe


k, sekian

14 comments

December 13, 2012 at 8:23 AM

JAHATNYA KUCING TU..MAYB DIA IKAN KAKTUS TU MAINAN KOT..HAHA

December 13, 2012 at 8:24 AM

EH,SALAH AYAT..MAYB DIA 'INGAT' KAKTUS TU MAINAN KOT..HIKSSS

December 13, 2012 at 8:46 AM

sayang plak kaktus tu dikerjakan kucing..

December 13, 2012 at 8:51 AM

nakal miow tue

December 13, 2012 at 9:55 AM

Sama-sama kak masz..klu kak masz suka mai lagi sukaaaaa sgt sgt....akak alihkan pasu kaktus tue kat tempat lain sian nanti patah pokok kaktus tue..

December 13, 2012 at 10:11 AM

kat umah saye ade pokok kaktus ni, tp kusam jek,hahah mgkin jarang disiram lah kot

December 13, 2012 at 10:49 AM

kaktustu senang dijagakan.. tapi kalau dah malas sesangat kaktuspun tak leh nak hidup...

December 13, 2012 at 10:53 AM

klu letak jaring kat lobang tu ok x... x ble la kucing2 duk duk berjmba-jimba melomba-lompat. hehehe

December 13, 2012 at 12:40 PM

kena buat jaring kot kt lubang tu. susah kan klau ade org bela kucing tapi xtau nk tgk2 kucing tu. sama la mcm jiran mak kita. asyik berak kt dpn rumah mak je. masz alihkan pokok tu. nnt bertambah2 teruk pulak jadiknye

December 13, 2012 at 12:57 PM

alahaiii.. kesian.. sedang elok kat tengah lubang.. sedap lah dorang rempuh kan.. kena alih kat tempat len~

December 13, 2012 at 3:27 PM

hehe. akak kena alih kawasan yang susah kucing nak masuk. akak minat kaktus ek? sy pun minat :)

December 13, 2012 at 3:31 PM

tak tahulak kucing suka ngn kaktus.. info baru nie.. :D

December 14, 2012 at 6:06 AM

As salam Masz,

Cantik pulak tgk pokok kaktus ni! Hijau berkilat! Eloklah dialihkan tu dr lubang tmpt kuar kucing tu... Kesian jugak kat pokok & kucing tu jugak...tak pasal2 kena sula! kihkihkih :p ;)

December 16, 2012 at 1:10 PM

dulu suka juga beli pokok kaktus

Post a Comment