^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

30.11.12

Home » , , , , , , » *Deko Deko TerataKami ~ satu Zebra dah mati*

*Deko Deko TerataKami ~ satu Zebra dah mati*

as salam, 


huhu, sedey..... ingat lagi x entry pasal balkoni TerataKami yang berseri bulan lepas..... sekarang dah x berapa nak berseri lagi dah..... semalam balik keje awal sikit sampai rumah..... biasa pukul 7 ke 8 malam baru sampai..... tapi semalam Hubby habis keje awal so sampai dalam pukul 6 lebih gitu kan..... sempatlah Aisha tengok Upin Ipin TV9 dia tu..... so, dah sampai rumah, bawak masuk barang semua..... naik atas, masuk bilik..... buka lah ape2 yang patut..... eh, bukan bukak baju tau..... bukak tingkap biar sistem pengudaraan berfungsi dengan baik..... memang tiap2 hari pon aku buat gitu..... then dah bukak tingkap tu terperasan lah ada bende coklat dalam pasu.....

innalillah, satu pokok Zebra dah mati..... huhu..... terus aku keluar pi balkoni nak tengok ape yang berlaku..... terus snap2 jugak sebelum kena buang pokok tu kan..... alahai, baru jerk ujung minggu ni (esok) nak pi beli baja untuk pokok2 kesayangan kami tu..... dah mati satu.....



owh Zebra.....

daripada 4 pasu, sekarang dah tinggal 3 pasu..... hurm, terfikir2 n tercari2 jugak kenapa n bagaimana pokok ni mati..... sebelum ni memang tengok dah lain macam dah pokok ni, x berapa nak segar macam yang lain2..... ingatkan x cukup air, sebab tiap kali siram air dia akan ok semula..... tapi dah 2 minggu jugak lah x siram, maklum lah asik ujan jerk tiap2 hari kan..... so idokler teman menyiramnya.....

nyonya kedai tu pesan kalu nak siram, 2 hari sekali jerk atau bila tengok tanah dah kering, boleh la siram..... kalu terlebih air nanti pokok boleh mati..... adakah kerana faktor terlebih air hujan pokok ni mati..... hurm, belum habis kaji lagi.....

aku pon tengok2 lah pokok zebra yang lain tu, takut akan dapat nasib yang sama.....

owh!!!!! tidak!!!!!



tanda2 macam mereka juga akan ikut jejak zebra yang dah mati itu.....

daun pokok dah x kaler hijau dah..... n yang paling aku takut adalah..... banyak semut yang hurung kat batang n daun pokok tu..... semut kaler hitam but aku x tau ape nama n jenis semut ni..... huhu dari bawah sampai ke atas semut ada kat pokok tu..... manis ker pokok nie..... ke ada sebab lain..... ada sesiapa x yang tau kenapa?.....



semut penuh bawah salah satu daun.....

 aku nak pegang pon rasa geli..... sebab banyak sangat..... euwww..... x kan nak sembur ngan ridsect ke, bygon ke kan..... hurm..... so untuk sementara sampai esok ni harap2 pokok2 zebra ku itu bertahan sementara kami nak dapatkan baja pokok n racun serangga kat kedai..... moga2 lepas ni kami dapat atasi masalah ni.....

mujur pokok Lavendar kami berkembang dengan jayanya..... bunga x henti2..... tapi sebelum balik kampung yang cuti kapit ritu aku dah trim pokok ni..... sampai gondol sume aku kerjakan,,,,, tapi dah ada tunas baru muncul..... alhamdulillah, cuma kaler daun tu x berapa nak memberangsangkan.... maklumlah dah hampir 2 bulan dok ngan kami, sekali pon x pernah kami bagi makan baja lagik.....



 tunas pokok bunga lavendar dah muncul.....


see, banyak tunas baru muncul..... dan bunga memang sentiasa jerk ada..... aku ada jugak cucuk batang pokok lavendar ni kat luar pagar, konon2 nak biar dia tumbuh kat luar rumah, tapi macam x nak menjadi jerk..... ye lah, tanah kat luar tu dah bercampur memacam bahan dah..... dengan pasir, batu, simen, ta** kucing, ken**** kucing dan lain2 bahan yang x menyuburkan tanah..... erm x per lah, nanti2 bila pokok lavender yang dalam pasu tu dah berkembang lagi, aku buat lah port baru kat luar pagar ala2 kebun kecik gitu kan..... ngeh ngeh ngeh

harap2 angan2 aku ni menjadi kenyataan suatu hari nanti..... tapi tindakan segera yang wajib aku n Hubby buat sekarang adalah : ESOK PI NURSERY POKOK CARI BAJA POKOK N RACUN SERANGGA..... moga dipermudahkan..... ameen

k, sekian

9 comments

November 30, 2012 at 1:09 PM

KALAU BAB2 BUNGA2 NI BUI MMG FAIL ABIS..HUHU

November 30, 2012 at 1:17 PM

pokok tu manis kot.. tu yg semut suka. tak pun tgn org yg tanam tu manis.. boleh gitu?? heheh..

November 30, 2012 at 1:46 PM

i lagi x leh tanam..tangan panas..confirm mati...

November 30, 2012 at 1:51 PM

bab tengok bunga suka bab nak jaga tak berapa nak rajin ...

November 30, 2012 at 1:58 PM

hurmm nie memang kena tanye org2 yg pakar nie .. akak x rajin nanam niee huhu .. sokmoo x jadi .. mati tgh jalan huhuhu

November 30, 2012 at 3:06 PM

akar dia manis kot
hehe

November 30, 2012 at 3:09 PM

Kesian...nak bagi pandangan pun tak tahu...heheheh..

November 30, 2012 at 6:11 PM

minat yer dengan pokok bunga...macam mak PM lah...

December 2, 2012 at 12:32 PM

Alahai..sayangnye dah mati...
lily pun tak reti tanam bunga² ni..selalunye tak menjadi..

Post a Comment