^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

27 June 2012

Home » , , , , » *Ubat vs Ubat*

*Ubat vs Ubat*

salam, 

kembali bertugas setelah 2 hari bercuti..... 2 hari jerk tau coz sabtu ngan ahad aku keje..... hehe

nak cerita pasal makan ubat..... bukan aku, aku memang x suka makan ubat, hehe..... ni cerita si anak dara aku..... sebab demam dua ari kelmarin kan, tu yang aku nak cerita nieh..... memang sejak dari lepas pantang aku peratikan Aisha ni makan ubat jenis memilih jugak.....

biasa lah, kerja mesti ada klinik panel yang dilantik oleh company kan..... company aku ada senaraikan beberapa klinik panel yang dekat ngan umah aku diantaranya Klinik Idzham (Jalan Gombak/ Jalan Setapak) ngan Pusrawi-Pusat Rawatan Islam (Jalan Ipoh/ Jalan Tun Razak)..... tu la 2 klinik yang kami selalu pi kalau ada masalah kesihatan.....

aku perhatikan Aisha lebih suka dengan ubat2an dari Pusrawi..... aku x tahu kenapa, mungkin ubat dari Pusrawi lebih sedap n halus dari Klinik Idzham kut.....

 Ubat batuk
kiri - Idzham (lebih likat n berbiji2)


 Ubat selsema
kanan - Pusrawi (lebih cair n manis) ubat yang paling Aisha senang nak makan, siap ambik n makan sendiri.....


 Ubat batuk
kiri - Idzham (rasa macam ubat batuk dewasa)


so kesimpulannya, kalau Aisha tak sihat, kami usahakan jugak pi Poliklinik Pusrawi biasanya kat Jalan Ipoh nuun..... kalau pi ke Idzham, jawabnya ubat tu dia minum, pehtu dia keluarkan semula n habis lekit2 suma baju n lantai umah..... pehtu dalam esbok pon penuh la stok ubat dari Idzham, sumenye penuh jerk lagi botol ngan ubat.....

hari ni, Alhamdulillah Aisha dah sihat sepenuhnya, tinggal selsema sikit jerk, tu pon lepas aku korek balik dalam esbok ada lagi ubat dari Pusrawi bulan lepas punya..... nak harapkan ubat dari Idzham, hampeh dia nak makan, tengok pon dia dah tau..... "mama, ni ubat x sedap"..... huhu

k, sekian


dah, nak BW umah kengkawan yang dah tinggal 4 hari..... cuti kat umah sempat BW jerk, x bleh nak tinggal jejak coz singgah guna BB jerk.....
ari ni bos besar ngan bos kecik outstation..... so, kita enjoy!!!!!
hahahaharapan, jap lagi kena turun bawah jaga demo sambil jenjalan tengok pelamin..... hehe

16 comments

June 27, 2012 at 9:54 AM

patut diam jek...rupanya bercuti...

dah tu kalu anak rasi ngan ubat pusrawi, kena p pusrawi jelah kan...kalu idak membazir jek, tak pun buat koleksi ubat...hehehe

June 27, 2012 at 9:54 AM

ooo memilih ubat ye aisha...

June 27, 2012 at 9:57 AM

semoga cepat sembuh anak nyer..

June 27, 2012 at 10:02 AM

alhamdulillah..
ptt la semlm sue pegi kompleks kraf x jumpa awk..hehehe

June 27, 2012 at 10:29 AM

ye laa...maybe ubat tu rase manis kot ....budak2kan suke ngan rase sedap sikit kan...tu yg die memilih tu....

tak kisah la masz, yg penting die nak mkn ubatkan...

Anonymous
June 27, 2012 at 10:32 AM

alhamdullilah dh sihat .. klu anak dh suka buat dr situ kena usahakan jugalakan.. yg penting dia sembuh n sihat ye

June 27, 2012 at 10:54 AM

Alhamdulillah dah sihat...
hehe..tau dia ubat yg sedap dgn tak.. :)

Qis plak klu dulu mmg payah nak bg minum ubat..ubat mana2 klinik pun dia tak nak..tapi since dia makin membesar ni..senang plak dia nak minum ubat..

June 27, 2012 at 11:09 AM

CEPAT2 SEMBUH AISYA CYG..G SCHOOL PLAK

June 27, 2012 at 11:22 AM

aku mmg slalu tertarik nk topik ubatan ni .. sbb pe tatau ...yg pasti aku minat ...

pic 1
2 jenis ubat yg sama PCM cuma lain brand & kilang yg aku pasti pusrawi brand uphamol/axcel

pic 2
jenis ubat aku tak brape pasti sbb tak nampak dgn jelas yg pasti ia adalah 2 jenis ubat yang berbeza

pic 3
klinik idzham - bromhexine ubat cair kahak

pusrwai - salbutamol ubat asthma, boleh guna utk cairkan kahak & jugak batuk

so mmg la asha akan memilih ...sbb semua ubat adalah dr brand & jenis yg berbeza

cam bromhexine tu sesetengah kilang buat agak berangin ckit, cam salbutamol tu rasanye semua cam lebih kurang je warna pun slalunye transparent ....sama gak cam pcm ade sesetengah tu agak pahit sikit tp paling sedap brand uphamol ngan axcel la .....
cam selsema ni byk sgt jenis, aku pun tak brape nk tau sbb slalu bg berbeza² ikut condition yg slalu anak² dpt cetrizine, aerius, piriton .... ade 2-3 lagi tp tak brape nk ingat la ....

so kesimpulannya ...ubat yg berbeza rasa/jenis mmg la kadang tu budak2 refuses....

June 27, 2012 at 11:23 AM

terpanjang plak aku membebel....
semoga asha cepat sembuh ....

June 27, 2012 at 11:23 AM

terpanjang plak aku membebel....
semoga asha cepat sembuh ....

June 27, 2012 at 11:40 AM

aah masz .. anak2 akk kan suke makan ubat kalau air .. pil2 nie x boleh jalan .. kalau manis lagi ok ..

x perlah janji dia nak makan kan
musim nie .. demam , batuk silih berganti ..

June 27, 2012 at 11:50 AM

moga aisha cepat sembuh.. kalo nak makan ubat tak kesah sgt.. kalo yang jenis tak nak makan langsung tuh yang fenen!

June 27, 2012 at 1:23 PM

dah sehat dia..syukuran²..smg sntiasa sehat slalu ya :)

June 27, 2012 at 4:16 PM

Get well soon ye aisha..

June 27, 2012 at 5:15 PM

get well soon yer :)

Post a Comment