^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

28 June 2012

Home » , , , » *Karipap Aiskrim*

*Karipap Aiskrim*

salam, 

kengkawan tahu apa itu karipap?..... pada asalnya karipap diambil dari nama 'curry puff' yang merujuk kepada puff yang berinti kari.....

 macam kat dalam gambar bawah nie.....
 google

kalu kat kampung aku, kami panggil epok2..... epok2 kentang, epok2 sardin, epok2 telur dan lain2 lagi..... tapi zaman sekarang ni nak mudah..... sume dipanggil karipap kan..... karipap kentang, karipap sardin, karipap telur dll.....

maka aku pon gunakanlah istilah 'karipap' pada makanan yang aku up kat entry ni.....


 inilah dia..... Karipap Aiskrim

kenapa? kenapa bukan aiskrim goreng?..... suka ati akulah nak letak nama apa, aku yang buat, aku yang tepek gambo..... hehe..... sebab bentuk dia macam karipap, separuh bulat.....


 see, macam karipap kan.....


erm, actually aku tergoda ngan kengkawan yang kebelakangan ni asik ler cerita pasal aiskrim goreng nieh..... memula kat blog Lily, pehtu kat blog kak Zura, pehtu kat blog Neni pulak, x boleh jadik nieh..... so aku trus jerk pi kat link yang kak Zura bagi tu untuk cari resepi.....

x jauh, dekat jerk..... resepi ada kat blog Myra, balik umah trus buat..... hehe, kebetulan ada aiskrim n balance roti kat umah kan..... aku buat ari Khamis minggu lepas, ari Isnin baru goreng (masa cuti jaga Aisha)..... ingat x mor tunjuk kat sini coz x cantik..... then semalam Nureen plak up cerita pasal aiskrim goreng nieh, geram jerk aku tengok kawan2 punya sume cantik2 belaka..... maka aku pon nak share lah hasil kerja aku kan..... x cantik pon x per lah, nanti2 boleh buat kenangan, 1st aiskrim goreng yang aku buat..... tapi aku panggil Karipap Aiskrim yerk.....

nape aku kata x cantik..... dari luar memang nampak cantik kan..... kaler pon golden2 jerk gitu..... tapi macam aku cerita kat atas tu..... aku buat ari khamis, aku goreng ari isnin, kalu ikut dah lebih dari masa yang sepatutnya untuk simpan dalam fridge kan..... tapi boleh pulak ari ahad lepas my hubby pi tutup suis freezer untuk cairkan ais yang dah boleh buat main ice skate dalam freezer kami tu.....


 maka inilah hasilnya Karipap Aiskrim aku......

ice cream dia cair lorrrrr huhu, aku pon bajet freezer tu dah normal balik dah petang isnin tu untuk bekukan aiskrim tu kan..... tapi bila siap goreng..... huhu, gini jadiknyer, x cantikkkkk..... tapi x per, lepas ni dah tahu camaner nak buat..... leh buat stok banyak2..... ritu buat hubby x rasa lagik coz aku buat 2 ketul jerk..... haha

oh ya, camaner boleh jadi bentuk karipap tu?..... sebenonya kat umah ada balance roti 5 keping, 2 keping Aisha dah bedal makan cicah air milo, so tinggal la 3 keping..... nak dipasangkan x cukup, maka aku buat la 1 roti, lipat dua then cetak ngan cawan..... jadilah bentuk separuh bulat karipap..... hehe, lagi 1 keping aisha buat aiskrim goreng cara dia, habis dikoyak2 kan roti tu..... maka tinggallah 2 ketul jerk.....

x puas makan tau..... nanti nak buat lagik lah..... hehe


k, sekian


11 comments

June 28, 2012 at 8:27 AM

semua org gila buat eskrem goreng ..aku pun kena sama la gila nye .. nk try nkl try ... tp mls lagi kuat menguasaai diri ni

June 28, 2012 at 9:18 AM

Nampak cantik plak buat bentuk macam tu..sedapkan...ranggup diluar..sejuk didalam.. :)

June 28, 2012 at 9:20 AM

cantik je keadaanye kak mazs..leh curik idea ni..tatkala kekurangan roti..ekeke

June 28, 2012 at 9:35 AM

Boleh try nanti hihihi macam2 resepi sekarang nie..

June 28, 2012 at 9:43 AM

huhuhu, belum prnah buat lagi...

June 28, 2012 at 9:47 AM

mesti sedap tu kan..lia tak penah try buat lg.. Hehe

June 28, 2012 at 9:54 AM

WAHHH menggiurkan....

tulaa care die senang jek kan...lieya penah salin resepi die dulu...buatnye jek tidak...mane taknye...semangkuk sekerim tu sekejap je licin boliau kene bedal hahaahahahah

June 28, 2012 at 10:10 AM

mcm ais krim goreng

June 28, 2012 at 10:44 AM

ingatkan ada recipi baru ooo ropa2nya icecream grg tp pggil karipap grg ek.. ok jerr janji sodap kan...

ha??? buat 2 jek cukup kerr???

nureen buat ari tue pon x abes grg lg, sbb asben & anak x gemar sgt

June 28, 2012 at 11:02 AM

bestnye! pandai buat eskrem goreng. sue pun pena nk try, tp ntah la penyakit M bila nk buat bende2 cenggini, tertangguh jek..haha

June 28, 2012 at 12:08 PM

waahhh.. kreatifnye.. pakai sekeping roti jek?? kecik jek lah jadiknye..
sedapkan!! tak cukup.. nak kena buat lagi!!

Post a Comment