^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

14.6.12

Home » , , , , » *Ikan Salmon Panggang dot dot dot*

*Ikan Salmon Panggang dot dot dot*

salam, 

~insyallah aku berpuasa lagi hari ni, moga semua dipermudahkan~

walau puasa, entry makanan aku nak up jugak..... boleh kan..... hehe
ingat x aku pernah bagitau ritu yang dalam fridge ada ikan salmon ngan udang..... maka ari selasa lepas aku merajinkan diri untuk masak itu ikan salmon..... google resepi udah, belek buku resepi pon udah, last2 aku masak ikan tu ikut sesedap rasa aku gunakan apa yang ada kat umah, malas nak pi kedai kekdahnya aku nieh coz malas nak merempuh jem pasar malam Taman Dato' Senu kalu nak parking dekat kedai tu..... maka jadi lah resepi Ikan Salmon Panggang Hentamsajalah..... hehe


see, dressing kemain lagik kan..... meleleh x air liur, mujur aku x letak bunga carrot..... haha

camaner aku buat..... senang jerk.....
ikan tu aku campur ngan sos tiram, kicap lemak masin n madu (masuk dalam fridge 1 jam jerk, hehe)..... bila dah peram. kuarkan ikan dari fridge, lumurkan dengan margerin n panggang agak2 ikan masak, sambil tu tabur ngan serbuk lada hitam.....

pehtu aku ambik kentang, lobak merah ngan daun saderi potong sesedap rasa (ikut bentuk memasing la yerk), rebus dengan campuran serbuk kari, n garam..... rebus sampai agak2 separuh masak..... pehtu toskan n panggang sayur2 tu gunakan marjerin..... letaklah serbuk perasa sikit, tapi aku x letak pon, so rasa dia ori sayur cuma saderi tu terlembut la pulak masa aku rebus tu, so x fresh lah.....

dah siap sume, letak dalam pinggan n curah lah sos lada hitam segera..... maka siaplah Ikan Salmon Panggang Hentamsajalah..... rasa dia muak sikit lah ikan nieh, kalau dah tekak melayu, makan ikan salmon pon x boleh terima kan..... haha, kalu makan ngan mayonis pon sedap gak aku rasa kut..... n kalau perahkan limau nipis masa panggang pon mungkin lagi sedap untuk hilangkan rasa muak masa makan..... ntah, aku x try lagik.....

lauk dah western, tapi aku hadap ikan ni dengan nasik..... haha boleh jerk kan..... semalam aku makan sorang2 jerk kat umah, Aisha makan biskut jerk, hubby keje balik lewat malam..... sian kat aku kan..... hukhukhuk erm baki ikan salmon ada lagi, tengok lah nanti jadi menu apa pulak aku buat.....

 k, sekian

p/s : hubby dah rasa sikit ikan salmon ni n x kena dengan tekak dia..... so lepas ni idoklerrr kami nak beli ikan ni lagi..... dasar tekak melayu sungguh2 kami ni kan..... hehe
 

16 comments

June 14, 2012 at 8:12 AM

wahhh2 ... klu aku ni bakar biasa je cicah air asam ..hehe tak leh lalu tekak aku ngan menu omputeh ni ....

June 14, 2012 at 8:13 AM

peerrgghh..

June 14, 2012 at 8:26 AM

owhhh... tak sodap yer ikan Pak Solomon nie... Nasib baik teman tak beli lagi... hehehehehe....

June 14, 2012 at 8:33 AM

A'ah la, rasa muak sikit kan?YM pun baru je makan 3 hari lepas, aduh...rasa mcm takleh gi la pulak tekak YM...hehehe

June 14, 2012 at 8:36 AM

Kak Mas, ikan salmon ni mmg klu org x biase kate hanyir...hubby Mira pon x suke... tp klu Mira yg mmg suke mkn ikan ni hentam je sume ikan yg boleh mkn...

June 14, 2012 at 8:37 AM

aku klu msk solomon ni mesti camur liamu or lemon....
mesti kena jeram dulu
klu tak mmg tak msuk tekak
lagi satu ltk halia byk2
baru boleh mkn

June 14, 2012 at 8:41 AM

tulah tu...kalu tekak melayu memang kenot go sikit ikan ni...

kalu makan ngan sushi memang best

June 14, 2012 at 9:31 AM

hai sis mas
sedapnya

June 14, 2012 at 9:33 AM

wah..nampak menyelerakan tu...^^

June 14, 2012 at 10:06 AM

klau saya n hubby, belasah je mknn ape pun. semuanya sedap!

June 14, 2012 at 10:36 AM

wahhh sungguh menarik ituuu salmon...gravy pun nampak sedap tu.....

betul tu masz, salmon ni muak sikit...so better buat gravy die masam2 sikit...lieya pun kalo buat bubur dayyan boh sikit jek...takut bubur die hanyir heheheehhe

June 14, 2012 at 12:31 PM

mmg sedap ke eh?

June 14, 2012 at 12:49 PM

amboih.. tengok gambaqja dah asa macam nak makan (^___^)

June 14, 2012 at 12:56 PM

perrghhh.. tangkap leleh betol kalo tengok menu ikan neh! sedapnye~

June 14, 2012 at 1:01 PM

resepi mash potato pun senang je
kentang 3 bjik beso
rebus and lecek lepas tu dgn 2 sudu buttercup

sos dia
1 cawan black pepper sauce
1 cawan cooking cream
1 cube ayam

Anonymous
December 12, 2012 at 10:44 AM

ikan solmon baik untuk kurangkan masalah jantung ngan elakkan bllod clot yang boleh sebabkan stroke.

Post a Comment