^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

12.4.13

Home » » *sujudlah dengan sempurna*

*sujudlah dengan sempurna*


as salam,


saling ingat mengingati diri kita yerk..... mana lah tau kita x perasan.....
aku sedar pasal mende ni pon masa kat umah MIL masa balik kampung bulan lepas kut.....
sebelum ni x ambil kisah pon, tapi bila MIL tegur adik ipar, so aku pon join la sekali dengar penerangan dia.....


"Bahawasanya Nabi saw apabila sujud, ia meletakkan kedua tanannya dengan tidak terlalu mengembangkannya dan tidak menggenggamkannya serta menghadapkan jari tangan dan kakinya ke arah Qiblat. (R Al-Bukhary)"


 jom kita tengok kesalahan ketika sujud yang mungkin kita x sedar.....


 
Aurat terdedah.
Tapak tangan tidak melekap di bumi.



 Tidak melekapkan anggota sujud ke bumi (tapak tangan & jari kaki).
Tidak meletakkan kedua tangan setentang dengan bahu.
Mengenakan kedua siku ke bumi.
Tidak merapatkan jari-jari tangan.Sujud terlalu cepat seperti burung mematuk.



 Jari jemari kaki tidak diletakkan di atas bumi dan tidak dihalakan ke Qiblat.
Tidak ada thumakninah (diam / tenang seketika)

rujukan : Ust Abd Rahman Mohamed (Buku Panduan Lengkap Menghalusi Solat)


kepada mereka yang dah lakukan yang terbaik, tahniah..... pada yang belum tu, jom sama2 kita perbaiki diri yerk..... moga solat kita diterima Allah.....

k, sekian


GA Perfume by maszmadi.blogspot.com
08-14.04.2013

5 comments

April 12, 2013 at 8:11 AM

In Shaa ALLAH..moga solat kita diterima ALLAH..

April 12, 2013 at 9:07 AM

thanks for sharing masz.
ye la kan, kdg2 kita x perasan.
semoga solat kita diterimaNya

April 12, 2013 at 9:25 AM

TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN YANG SGT BERGUNA NI..

April 12, 2013 at 9:59 AM

moga kita sama2 perbaiki dirikan.. amin...

April 12, 2013 at 10:15 AM

thanks share. Cuma yang mengenakan siku kat bumi tu mcm mna yaaa? mcm tak jelas bg saya. :)

Post a Comment