^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

21.3.13

Home » , , , » *baju bajan ~ bila lah nak setel daaa.....*

*baju bajan ~ bila lah nak setel daaa.....*


as salam, 

kejadian hari sabtu lepas selepas 2 minggu tiada di rumah pada hujung minggu disebabkan bekerja pada hujung minggu..... haha, banyak betul minggu..... menguruskan baju bajan (erk, ada ker istilah nie) yang dah bertimbun kat ruang atas pada pagi sabtu lepas.....




memula uruskan baju bajan di penyangkut..... yang dah kering dah pon aku angkat, so dah kosong tempat penyidai..... alhamdulillah.....




baju bajan yang dah penuh dalam mesin basuh, dah selamat di cuci dan selamat di sidai pada penyangkut baju macam kat atas tadi tu..... alhamdulillah.....




hah, baju batik yag dah penuh dalam karung tu pun dah aku bereskan pagi tu jugak, dan dah pon selamat aku sidai pada cloth hanger yang di beli kat Houses Lighting Puchung, PWP RM99.00..... alhamdulillah

TIPS : biar baju batik tahan lama
~ini adalah berdasarkan info dari pembuat/ pengusaha batik sendiri~

  • sebelum rendam pakaian batik, pastikan cuci dulu bahagian2 yang perlu (aku cuci guna sabun wangi n berus guna berus gigi), terutamanya pada kolar baju untuk hilangkan kotoran yang melekat.
  • rendam pakaian batik dengan pelembut kain, tapi jangan lebih dari 5 minit, nanti boleh mereputkan kain.
  • cuci pakaian batik dengan menggunakan tangan, biar senang nak iron.
  • masa sidai tu jangan perah, ambil dari dalam bekas rendaman, letak kat hanger n terus gantung.
  • jangan sekali kali menjemur pakaian batik di tempat panas, nanti warna cepat luntur.



humangaih..... cuma satu mende ni jerk yang aku rasa kecewa sikit..... sebab belum sempat diuruskan sepenuhnya..... huhu
biasanya aku uruskan baju bajan ni waktu pagi sebelum si anak dara bangun..... tapi bila separuh jalan sedang aku melipat baju bajan yang dah penuh atas sofa di ruang menonton tu, si anak dara dah bangun pulak..... kalau dia dah bangun, maka kerja2 berkaitan baju bajan perlu di ketepikan sebab, dia rajin sangat nak menolong aku lipat2 nieh..... hehe, rajin anak Mama kan, tapi kalau dia lipat, kompem aku kena lipat semula, nak kena bagi kursus melipat lagi kat anak dara tu..... next week nak buka kelas lah..... haha

tapi seb baiklah baju bajan yang menimbun tu kat tingkat atas, so kalu orang datang rumah, eh ada ker orang datang?..... x per, kalu ada orang datang, x der lah malu sangat bila nampak rumah yang penuh macam stor kain tu kan.....

so misi hujung minggu ni adalah melipat baju bajan itu.....

k, sekian

12 comments

March 21, 2013 at 8:23 AM

aduhai.. saya bab lipat baju, paling kalah.. kdg sampai setinggi manusia baju tu.. kalaulah ada mesin automatik lipat baju kan senang..

March 21, 2013 at 8:31 AM

banyaknya

March 21, 2013 at 9:20 AM

Aduhhhh!! Tang lipat kain laaa bercintaaa!!! Mcm lieya kat umah ni tugas basuh n sidai mmg tugas en laki...tugas lieya lipat, iron...eiii rase nak upah org je bab lipat ngan iron tu hahahaha

March 21, 2013 at 9:26 AM

sy pon malas bab2 lipat baju..laki nens kdg2 rajin die lipat la..kalo 2 2 mls..mmg menggunung,..huhu

March 21, 2013 at 9:31 AM

rajinnya masz. sue ni kalau bab nak basuh dan menyidai mmg rajin. tapi kalau nak melipat agak malas! tapi kalau sue nak melipat tu, biar kain tu baru diangkat dari jemuran. masa tu mmg sedap lipat kain baju. org kata fresh lagi. hehehe. kalau kain baju dah sejuk, ke bakul la jawabnye :D

March 21, 2013 at 10:11 AM

Bab.. baju batik.. memang tak suka nak pakai sebab bayak sangat karenahnyer..
bab baju bajan yang lain tu.. memang gitulah dik oit.. nak lipat baju kena kumpul semangat tu.. :D

March 21, 2013 at 10:12 AM

huhu pengalaman hana kan. rata2 isteri yang bekerjaya, mengalami masalah baju bajan yang belum dilipat... lagi2 yang dah ada anak mau bertimbun baju. hana rasa suatu hari nanti hana plak yang jadi mcm ni. huhu sabar je lah.. hana kena cari rumah yang bertingkat gak lah. hehe

ps : kadang2 baju batik hantar dobi

March 21, 2013 at 11:47 AM

sama! malas jugak lipat baju~
hahahaha.. tapi kena jugak lipat.. huhuhu.. kalo ade mesin lipat kain.. dah lama beli.. hehehe

March 21, 2013 at 12:48 PM

Assalamualaikum…
Apa khabar?
Sihat ke?
Harap2 sihat + bahagia selalu…

March 21, 2013 at 1:05 PM

memang malaskan kalo bab2 lipat ni..kadang kalo penat tu saya asingkan baju anak beranak...lepastu nak pakai ambik baju memasing...lipat tu hujung minggu jer kot...

March 21, 2013 at 1:41 PM

biasa PM tolong basuhkan baju dan jemurnya sekali...tapi bab melipat memang PM takmo tolong...hehe

March 22, 2013 at 2:08 PM

betul kak HKK2013 yg lepas weekend mmg kena keje kan kak..? biler dh keje baju mmg berlambak ler..alynn tak terasa sgt sbb dok dgn mak..alhamdulillah mak bnyk membantu..

so, akak chaiyok2

Post a Comment