^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

5.4.12

Home » , , , » *HFMD atau Campak*

*HFMD atau Campak*

salam,

malam tadi aku berusaha suruh hubby balik awal.....
actually hubby sekarang tengah ada kerja pulling down lepas habis promosi last 2 days.....
malam tadi ajak hubby pi beli barang (susu n pet pet) Aisha yang dah kehabisan stok.....
lepas tu terus pi klinik.....
apsal?????

kat tangan belakang (bukan tapak tangan) n peha kaki Aisha ada tumbuh bintik-bintik macam ruam.....
ada jugak bintik-bintik yang besar n macam nak keluarkan air.....
huhu
kan sekarang ni tengah musim bebudak kena sakit tangan, kaki, mulut (HFMD) tu kan.....
so, sebagai langkah awal, aku pi la bawa Aisha ke klinik.....
tanda lebih kurang sama tapi Aisha x demam.....

doktor (Klinik Idzham, Jln Genting Kelang) cakap macam nak kena campak.....
tapi x pasti lagi coz tempat2 lain xder ruam tu.....
so, untuk malam tadi.....
doktor bagi krim sapu, ubat tahan gatal, n ubat demam (stanby).....
biasa setiap kali aku pi klinik, kompem akan dapat ubat demam walaupon pada hakikatnya Aisha x demam.....
sampai penuh esbok kat umah dengan ubat demam, yang x buka lagi pon ada.....



erm, inilah krim yang doktor bagi malam tadi untuk sapu.....
VIRLESS CREAM yang mengandungi Acyclovir.....

Acyclovir merupakan salah satu ubat antivirus yang paling biasa digunakan, terutamanya digunakan untuk rawatan jangkitan virus herpes simplex, serta digunakan dalam rawatan varicella zoster (cacar air) dan herpes zoster (kayap). Ia pada asalnya diekstrak dari span Caribbean. - sumber wikipedia

so, ubat tu aku bekalkan ke school Aisha untuk disapu oleh cikgu.....
ubat tahan gatal sekali untuk diminum.....
moga ia bukanlah jangkitan yang serius.....
dan cepat sembuh..... 
diharap jugak kebersiha dijaga walau dimana jua kita berada terutama kawasan yang melibatkan ramai orang kan.....

k, sekian

5 comments

April 5, 2012 at 11:17 AM

Standby air kelapa muda..x pon daun semamabu..

April 5, 2012 at 11:20 AM

mmm... ye la... sekarang nie macam2 penyakit ada... so, sbg parent kena laa alert pada anak kita nie...

April 5, 2012 at 11:25 AM

betul2
air kelapa muda

April 5, 2012 at 11:47 AM

bab kesihatan anak2 la paling merisaukan kan..lau bole nak anak sihat sepanjang masa je kan..

April 5, 2012 at 5:19 PM

Hopefully bukn hfmd....cepat sembuh ek aisha...

Post a Comment