^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

11 November 2010

Home » » *Punca utama kerosakan hati*

*Punca utama kerosakan hati*

'
'
hah! dah nak petang dah pon, bos pi meeting, so aku gunakan kesempatan yang ada ni nak kongsi sikit maklumat pasal hati..... kengkawan tau x punca2 utama kerosakan hati? hm, maklumat ni aku dapat daripada email, so aku letakla kat sini yerk..... jangan tanye lebey2 nnti aku x tau nak jawab lak, baik pi spital jumpa doktor yang lebih pakar..... k
'
Punca Utama Kerosakan Hati
'
1. Tidur terlalu lewat dan bangun esoknya terlalu lewat adalah penyebab utama.
'
2. Tidak buang air di waktu pagi.
'
3. Terlalu banyak makan.
'
4. Tidak mengambil sarapan pagi.
'
5. Mengambil terlalu banyak ubat.
'
6. Terlalu memakan makanan yang mengandungi bahan pengawet, additives, pewarna makanan dan pemanis buatan.
'
7. Mengambil makanan yang menggunakan minyak yang tidak sihat.
>> Seboleh2 nye kurangkan guna minyak untuk menggoreng walaupon minyak terbaik seperti minyak zaitun. Elakan mengambil makanan bergoreng ketika anda sedang penat kecuali badan anda betul2 fit.
'
8. Pengambilan makanan mentah / makanan terlebih masak.
>> Sayuran yang dimakan haruslah dimasak dengan kadar yang tidak terlalu lama (over cooked). Sayuran yang digoreng harus dihabiskan dalam satu hidangan, tidak boleh diulang masak.
'
Kita sebolehnya harus mencegah perkara ini tanpa perlu menambah kos. Kita hanya perlu melakukan gaya hidup sehari-hari dan kebiasaan aktiviti makan yang baik. Mempertahankan kebiasaan aktiviti makan yang baik adalah sangat penting bagi tubuh kita untuk menyerap dan menghilangkan bahan2 kimia yang tidak diperlukan badan kita mengikut 'jadual' yang betul.
'
'
k, sekian