^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

22 August 2011

Home » , , , , , » *Resepi Udang - Buncis Ramadan*

*Resepi Udang - Buncis Ramadan*

salam

saje nak kongsi di antara resepi suka2 yang terhasil dalam bulan Ramadan nie..... actually, setiap tahun sejak berkahwin nie..... bulan Ramadan memang aku akan jadi lebih rajin untuk memasak di rumah setiap hari..... dan sehingga ke hari ini, aku x pernah miss untuk memasak kecuali ada 2 3 hari yang skip coz x sempat nak masak..... 

so, jom tengok resepi apa aku nak kongsi kali ni yerk.....

Udang Goreng Bawang

Bahan:
Udang (buang kepala n separuh kulit), bawang besar (hiris), cili padi (hiris), bawang putih (cincang), garam, gula, serbuk perasa, minyak untuk menggorang (ukuran semua ikut suka)

Cara:
Panaskan minyak, tumis bawang putih, bawang besar dan cili padi sehingga naik bau. Masukkan udang sehingga kekuningan. Tambahkan garam, gula n serbuk perasa secukup rasa. Biar seketika. Siap untuk dihidang.



 Kacang Buncis Goreng

Bahan:
Kadang buncis (potong 3cm), lobak merah (hiris segi empat panjang), bunga kobis (belah kecil2), cili padi, bawang merah, bawang putih, garam, gula, serbuk perasa, sos tiram, minyak untuk menimus. 
(ukuran bahan ikut selera memasing)

Cara:
Panaskan minyak masak dan masukkan bawang merah, bawang putih, cili padi dan tunggu hingga bau.  Campak semua sayur2an, kacang buncis, lobak merah dan bunga kobis dan biar 3 minit. Masukkan garam, gula, serbuk perasa dan sos tiram dan biar seketika. Matikan api dan sedia untuk di hidang.

k, sekian


11 comments

August 22, 2011 at 8:08 AM

memang kena rajin kan kan
beshnya udang tu..=)

August 22, 2011 at 8:26 AM

uwaa..sy plak 2 3 kali je sempat masak..huhu

August 22, 2011 at 9:25 AM

sedapnye tgk udang tu.. ^_^

August 22, 2011 at 9:29 AM

sedap...sedap...lauk kering2 camni mmg lieya suke.....bertambah2 mkn ngan nasi....fuh...terliur udah nieh...

August 22, 2011 at 11:30 AM

menu yg paling simple la sedap buat berbuka kan..terliur tgk udang..hee...

August 22, 2011 at 1:17 PM

ni kalu malas nk sahur..best layan dua2 lauk ni

August 22, 2011 at 2:14 PM

mmg sdp. kami pn suker :)

August 22, 2011 at 2:47 PM

bikin terliur la...ehhehe

August 22, 2011 at 3:56 PM

kitorg pon suka goreng kunyit udg..hihihi

August 23, 2011 at 12:43 AM

samalah..
nak gak masak sendiri.. heheheh

sangat terliur dgn resepi air tangan mas..

August 23, 2011 at 9:36 AM

alergic udang..kacang buncis tue kalau goreng sekali ngan telur pun sedap kan..??

Post a Comment