^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

12 August 2011

Home » , , , , » *Khasiat Manggis*

*Khasiat Manggis*

di hari jumaat yang mulia nie..... wah tetiba nak cerita macam pakar kesihatan pulak kan...
bukan apa, aku saja nak share Khasiat Manggis yang memang bagus untuk kesihatan kita.....
so sesapa yang nampak link menari2 di atas post ni, boleh lah klik, sape xmor klik..... leh baca kat sini.....
sebelum tu..... jom kenal apa itu manggis kat sini.....



Kulit manggis menghasilkan warna merah/ungu, dan amat sukar ditanggalkan. Ianya amat berkhasiat terutama di bahagian kulit dalam manggis dan biji buah manggis. Secara tradisi kulit manggis dilumat-lumat dan digunakan untuk merawat berbagai penyakit. 

Xanthone iaitu bahan aktif dalam buah manggis . Xanthones menghasilkan kandungan ORAC iaitu bahan antioksidan yang cukup baik untuk badan. Lihat analisis yang dibuat oleh para saintis dunia mengenai kandungan antioksidan dalam manggis. Lihat betapa hebatnya manggis!




sambil nak tahu info Khasiat Manggis ni, aku pon nak kongsi yang kita boleh tambah pendapatan dengan meminum air jus manggis nie..... jom KLIK SINI.....








75 khasiat dari Manggis:

KESIHATAN SELURUH BADAN
  1. Menguatkan sistem immunisasi - Kandungan flavonoid dan flavone dapat mengalakkan antioksida yang lain seperti vitamin A dan C ke tahap yang lebih tinggi
  2. Melawan keradangan - Membantu mengelakkan tisu daripada membengkak, yang boleh menyebabkan banyak jenis penyakit
  3. Memperbaiki komunikasi sesama sel - Kandungan Xanthone di dalam manggis memperbaiki sel-sel di dalam badan dan mencegah penyakit-penyakit daripada merebak. Ia juga mempercepatkan penyembuhan seseuatu penyakit
  4. Mencegah kerosakan DNA - Xanthone telah terbukti dapat mencegah kerosakan DNA, dengan mengurangkan risiko bahan-bahan yang menimbulkan kanser
  5. Membantu sistem limfa - Membantu sistem limfa dengan memusnahkan tisu-tisu yang rosak
  6. Memastikan tiroid berfungsi secara optimum
  7. Mengurangkan tentangan insulin - Kandungan Xanthone mampu menjadikan kandungan gula lebih stabil
  8. Mengurangkan lemak tubuh badan - my mom dah akui tentang ini, hehe, thanx mak
  9. Memulihkan kerosakan saraf
  10. Mengimbangi sistem endokrin
  11. Membantu sinergi tubuh badan
  12. Mengurangkan hemorroid
  13. Membantu melegakan hypoglycemia
  14. Melegakan psoriasis
  15. Membantu menyembuhkan luka
  16. Mengurangkan sindrom kesakitan pada bahagian tangan/lengan
  17. Meredakan neurodermatitis - ia melegakan kegatalan pada kulit

KESIHATAN JANTUNG
  1. Membantu melawan sakit jantung
  2. Menguatkan saluran-saluran darah
  3. Mengurangkan tahap LDL (Low density lipo-protein) kolestrol
  4. Mengurangkan tekanan darah tinggi
  5. Membantu mencegah arteriosclorisis

KESIHATAN SISTEM PENGHADAMAN
  1. Membantu mengatasi penyakit asid refluks
  2. Membantu menyembuhkan ulser
  3. Meredakan gangguan sindrom usus
  4. Membantu menghilangkan cirit-birit
  5. Boleh melegakan penyakit Crohn ( yang berkaitan dengan gastro-usus)
  6. Dijangka dapat mengelakkan diverticulitis
sesiapa yang ada masalah penghadaman, jom minum jus ni sambil tambah pendapatan, DAFTAR PERCUMA jerk kat sini

KEHIDUPAN MUDA
  1. Menguatkan tenaga, memperbaiki keanjalan dan meningkatkan stamina
  2. Memperlambatkan proses penuaan -Kandungan nutrien dan antioksidanya yang kuat dapat membantu sel-sel berfungsi secara optimum
  3. Berupaya mencegah penyakit Alzheimer dan mengelakkan hilang daya ingatan - Kandungan flavonoid manggis mampu mengelakkan kebarangkalian hilang daya ingatan
  4. Membantu mengelakkan penyakit batu karang -Kualiti kandungan alkaline di dalam buah manggis membantu meneutralkan perkembangan batu karang
  5. Membantu mencegah penyakit Parkinson -Kandungan antioksida di dalam buah manggis dapat mengelakkan proses pengoksidaan, iaitu faktor utama penyakit ini.
  6. Mengurangkan kesakitan athritis
  7. Memperbaiki kerosakan dari pengambilan pil-pil NSAID ( Non-steroidal anti-inflammatory drugs)
  8. Membantu dalam fungsi mata

KESIHATAN SELURUH KELUARGA
  1. Mengurangkan demam - Menawarkan sistem immunisasi dan penghidratan
  2. Melawan keracunan makanan - Xanthones memusnahkan (Salmonella typhi) yang membawa demam kepialu
  3. Melegakan sakit tekak
  4. Membantu menyembuhkan ulser mulut - Antibiotik yang semulajadi dapat melawan pathogen yang menyebabkan penyakit-penyakit ini
  5. Melawan nafas berbau - Bahan kandungan aktibakteria dapat mebunuh bakteria yang menyebabkan nafas berbau- ini mungkin berita baik untuk perokok di luar sana
  6. Membantu mengurangkan migrain - Manggis mempunyai potensi untuk memperbetulkan ketidakseimbangan fungsi serotonin di dalam kandungan darah yang menyebabkan migrain
  7. Melegakan kesakitan gigi
  8. Mengimbangi kandungan hormon dan sekaligus membantu kitaran waktu tidur anda
  9. Menambahkan keupayaan untuk melawan stres dan tekanan - Mengimbangi hormon yang jika berlebihan akan mengakibatkan stres
  10. Memperbaiki mood dan mengurangkan tekanan perasaan
  11. Menyihatkan otot-otot dan sendi
  12. Membantu membersihkan parut jerawat dan tompok-tompok pada kulit - Bahan-bahan nyahtoksik di dalam manggis dapat membersihkan kulit
apa lagi..... jom tambah pendapatan..... Daftar Percuma KAT SINI..... atau klik jerk tulisan yang berjalan2 kat dalam blog nie yerk kengkawan..... aku akan kongsi ilmu camaner nak buat..... k

k, sekian

6 comments

August 12, 2011 at 8:14 AM

byk khasit buah ni kan,tp bermusim =)

skrg ni kosmetik pun ada yg berasaskan manggis.. =)

August 12, 2011 at 8:22 AM

ms preggy pn bgs kan? kulit anak cantek :)

August 12, 2011 at 8:37 AM

org kate jgn mkn manggis ngan durian leh mati ..tul ke

August 12, 2011 at 10:15 AM

uih sedap nye buah manggis...walaupun nak mkn tgn siap kene getahnye heheeheh...

dulu mak lieya suke buat jem manggis....bijinye sedap mcm kacang leh mkn sekali....

August 12, 2011 at 10:28 AM

tahun ni lum makan lagi manggis.....
kena cari ni...

August 12, 2011 at 11:46 AM

byk khasiat buah ni..
tp lily x suka mkn..
hmmm..byk rugi.. ^_^

Post a Comment