^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

04 August 2011

Home » , , » *Tanda Anak Bijak*

*Tanda Anak Bijak*

Bismillah,

Sapelah yang tanak anak bijak ek? Tapi anak bijak ini dia tidak bijak sendiri. Mereka memerlukan tumpuan khusus daripada ibbapa untuk mengembangkan bakat mereka. Oleh itu, perlulah kita ketahui, kita perlu menjadi ibubapa yang penyabar dan penuh kasih sayang untuk membesarkan mereka . Kalau kita tidak mahu bersabar, ini akan menyebabkan kebijakkan mereka itu akan merudum begitu sahaja. Kadang tu, kecerdikan diorang ni terselindung sbb ibubaoa anggap mereka ini sebagai anak yang pelik. Ingat, anggapan kita mungkin akan menjadi doa.

So, kat sini mari kita sama2 share mcm mana tandanya anak bijak itu :
  • Dari bayi - selepas bbrp hari dilahirkan, dia dah menunjukkan sifat ingin berbual dan bila kita tinggalkan dia, dia akan menangis sebab bosan. Ha ha...ini tanda budak bijak okeh, jangan kata anak kecil ini mengada2 takleh nak tinggalkan. But still dia punya masa tidur lebih banyak (walaupun kurang berbanding bayi lain) dari berjaga jadi bersabarlah sementara dia tengah berjaga tu. Ini selalunya berlanjutan sehingga usia dua tahun.
  • Perkembangan diri yang cepat seperti merangkak, berjalan, berlari, bercakap - apabila dia pandai bergerak sendiri semua benda akan dicapai dan disentuh. Malah mereka akan jadi mcm James Bond untuk menyiasat apakah benda yang dipegang itu.
  • Kreatif - perhatikan cara mereka bermain, adakah mereka akan buat apa yang tidak kita ajarkan?
  • Menonjolkan bakat kepimpinan - mereka selalu menjadi ketua dalam apa yang mereka main bersama rakan2 lain
  • Cepat memahami - bila kita cakap dia mudah faham, malah bila diminta kita bacakan buku cerita, walaupun tanpa penerangan yang lebih lengkap mereka akan kata "Oooo...."
  • Ingatan tajam - bila diajarkan doa, zikir dan lagu WonderPet mereka akan menghafalnya dengan cepat.
  • Sikap buruk - nobody is perfect but somebody is prefect . Kadangkala dia cepat membaca tapi bab menulis lambat pula. Jadi mungkin dia akan keliru dengan keadaan ini.
Peranan ibubapa
  • Memberi sokongan - selalulah sokong anak anda dalam apa yang dia ingin pelajari setiap hari
  • Sabar - owh, memang kena sabar sebab mereka ini kurang tidur dan ada-aja-yang- nak-dibuat- main. Jangan jadi Tarzan macam saya
  • Beri lain jenis permainan setiap hari - permainan itu barangkali kotak kosong, kertas kosong, kertas surat khabar dan lain-lain, kita mesti lebih kreatif berbanding mereka.

15 comments

August 4, 2011 at 8:11 AM

dgn anak2 ni kena lebihkan sabo ...

August 4, 2011 at 8:54 AM

info y sgt bagus....
smoga anak2 kita semua cerdik..insyallah..kena mulakan dr kita utk mbentuk ank.

August 4, 2011 at 9:03 AM

hehe..mmg die pandai kan..suka tgk..tp..time nangis tu mmg....huhuhu..sabo jelaa

August 4, 2011 at 9:13 AM

mmg kene saborrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr makin besor makin panjang akalnye....

August 4, 2011 at 9:15 AM

info yg menarik..
Qis lah tu..tak blh ditinggal skit mulalah nk merengek..dari kecik hingga skrg ni..mmg kena byk bersabar..kadang2 ilang sabar juga.. ;)

Insyaallah..moga anak2 kita menjadi anak2 yg bijak pandai..

August 4, 2011 at 9:17 AM

bdk2 penuh perasaan ingin tahu. nk melayan soklan tu yg kdg2 smpai tak terjawab tu sbb nk cari jwpn yg sesuai dan tak kelirukan mereka...

bab tarzan tu mmg tak bley elak dah tu...sama je kita hehe...

August 4, 2011 at 9:18 AM

dengan anak..memang kena banyak sabar dan tak cepat putus asa untuk mendidiknya...

August 4, 2011 at 10:09 AM

baguslah info nie....tapi selalu diorang conteng dinding...walaupun ibu tak beri...bijak jugak tak masz...

August 4, 2011 at 11:08 AM

hah..pendek kata dgn panjang kata kena saboorr kan kak..lagi2 pd mereka2 yg ada anak hero..

August 4, 2011 at 11:43 AM

hik3, best tapi pening :)

August 4, 2011 at 3:12 PM

yg pntg kena sabar dlm mendidik kan..

August 4, 2011 at 3:19 PM

wah2 ... leh percaya nie .. :)) semoga kita jadi ibu yg terbaik buat anak2 kita :))

August 4, 2011 at 3:56 PM

saya pun nk ada anak bijak nnti kalo dh kawen hehe..sebaiknya baby dari kecil dbawa bercakap..sebab blh merangsang minda dorg..

August 4, 2011 at 4:05 PM

siapa yg tak nak anak cerdik kan...bagus info ni...

salam dear, tengs drop by my blog n be my follower, dtg sini nak follow balik..

nice blog!!

August 4, 2011 at 4:27 PM

masz, kena didik dari dlm perut lagi :)

ps: wonderpet tu anak akak suka! hehe

Post a Comment