^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

13 May 2010

Home » , » *Ulser Mulut*

*Ulser Mulut*

Ari nie kita belaja tentang kesihatan yerk.. bkn aper, mlm tadi aku ngan hubby bwk Aisha pi kinik, memula nak pi kinik Pusrawi (Aisha punyer rekod byk kat cni) tp pkl 8.45pm da tutup coz diorg ader function, diorg suoh dtg sok tp aku x bleh sabo coz cian ngan Aisha yg asik mrengek jerk, nak tau gak aper yg jadik kat dia..


So aku ngan hubby mbik kptusan utk pi kinik Idzham kat jln gombak, panel company kami.. smpai sn, rmai jgk org kat kinik tur, "mgkin mmg musim demam kut.." hati ku berkata utk sedapkan ati.. hehe


Tiba giliran, kami di serve oleh Dr. Khairuni, baik sgt Dr. nie, lmbut jerk, kalu org sakit kompem baik lpas jumpa dr nie, x pyah mkn ubat pon xper.. haha btul ker??? baik smula citer Aisha.. Dr. xleh nak cek Aisha coz dia mcm meragam jerk mlm tp, mgkin x slesa kut, tp lpas aku bgtau simptom2 yg ader kat Aisha so Dr. rumuskan yg Aisha kn Ulser Mulut (mata ikan - org Jawa ckp "lumpangen").. so Dr. bagi 2 jnis ubat iaitu;


Ubat Multivitamin (yg ditulis kat btol tur) - for minum sekali sehari, Dr. ckp ubat nie utk cpat kcutkan ulser.








Ubat Medigel (pon yg ditulis kat pnutup tur) - for disapu pd ulser 3 kali shari, lpas sapu x leh mkn or minum, gel nie utk kurangkan sakit.







Ptut arr Aisha xmor minum susu, n Dr. psan "Elakkan bg mnum air pnas @ suam pd anak, kalu blh bg mnum air yg manis ala2 jerk".
"Eskrim leh mkn Dr.?" hehe saje jer aku tnyer..
"Boleh tp jgn arr sejuk sgt, kalu nak bg vitegen ker bole jugak coz biase budak2 ni sakit mulut x nak mnum susu, so bole gntikan ngan vitegen". mmg feveret Aisha tur..

Mlm td blik dr kinik dlm kreta Aisha da tido, mgkin ngantuk sgt + lapo coz x minum susu tp sblum pi kini seb baik aku da bg dia mkn Yogurt, so x risau sgt.. tp mlm tadi stiap 1/2 jam Aisha akan jaga n ngis meraung gilezz, mgkin coz sakit kut, aku bg susu dia x mor, tp seb baik dia nak mnum air masak.. hm, ciannyer anak mama nie.. aku da x pkir da ckup tido @ x coz yg aku pkir adalah nak bior Aisha slesa n tido ngan nyenyak..


Aku hnya mrancang tp Tuhan yg mntukan, rupenyer Aisha smpai ke pagi td mmg dia akan bgun stiap 12 jam, aku xleh wat aper da, cm mmpu dokong n dodoi dia smpai tido bru ltak bwah.. bgitulah aku smpai ke pg td, last dia bgun pkl 5.30 am n smpai pkl 6 am bru dia tido smula.. so smapi aku anta Aisha umah pngasuh dia msih tido (ari nie aku kn gi keje da coz da 2 1/2 ari aku xder kat opis) hrap2 Aisha ok jerk kat umah pngasuh.. huhu windu kat Aisha tomei tomei

So, kat cni aku nak kongsi ngan kengkawan psal Ulser Mulut Bagi Bayi/Kanak2


Latar belakang
Ulser mulut merupakan luka dalam mulut yang berwarna putih atau kuning yang dikelilingi oleh warna kemerahan dan menyakitkan.


Apakah yang menyebabkan ulser mulut?
Penyebab sebenar ulser mulut tidak diketahui. Ia mungkin terjadi disebabkan oleh :
- Stres
- Perubahan hormon
- Jangkitan (infeksi)
- Kekurangan zat makanan
- Alahan
- Radioterapi
- Kimoterapi
"Agak2 Aisha trgolong yg mn satu yerk?"


Tanda-tanda (simptom)
Tanda-tanda ulser mulut termasuk :
- Rasa membakar dalam mulut
- Kesakitan
- Tidak selesa
- Hilang selera makan
- Demam
"Aisha dpt rs sume tur, cian anak mama"


Berapa lama ulser mulut akan sembuh?
Kesakitan biasanya akan berkurangan dalam tempoh 3-4 hari tetapi ulser akan mengambil masa selama 10-14 hari untuk sembuh.
"Wah!! lamenyer...."


Perhatian
Dapatkan pemeriksaan di klinik pergigian jika ulser berlanjutan selepas dua minggu untuk memastikan ia bukan lesi kanser dan pra-kanser.


Apa yang boleh anda lakukan?
Untuk melegakan rasa sakit, anda boleh mencuba petua-petua berikut :
- Gunakan bahan kumuran antiseptik el atau krim penahan sakit
- Kekalkan kebersihan mulut yang baik
- Makan makanan lembut
- Elakkan makan makanan panas dan pedas
- Banyakkan minum air
"Sume ni kn wat utk kbaikkan anak mama"

____________________________________________________

sdikit info psal HFM (Penyakit Tangan Kaki Dan Mulut) - sumber dr anakku.my
Apakah gejala-gejala dan Simptom-simptom penyakit HFM?
Ulser mulut pada kanak-kanak terutama sekali di bahagian lidah, gusi dan bahagian dalam pipi. Ulser ini menyebabkan rasa sakit dan boleh berlanjutan sehingga 7 ke 10 hari. Lepuh atau ruam pada tangan dan kaki walaupun ia mungkin timbul pada badan dan anggota yang lain. Berlainan dengan cacar air, ruam ini jarang sekali menimbulkan kegatalan. Demam sederhana panas ( 38°C ke 39°C). Walaupun terdapat beberapa kes yang boleh membawa maut, penyakit HFM biasanya boleh sembuh dengan sendiri. Pada masa ini, masih tiada lagi rawatan yang khusus. Selalunya, pesakit akan dirawat dengan menggunakan cecair, ubat tahan sakit dan pelega demam untuk mengurangkan ketidakselesaan pesakit sehingga penyakit tersebut hilang dengan sendiri. Segera bawa anak anda ke hospital sekiranya anda mengesyaki anak anda sudah dijangkiti penyakit ini.
Hari2 cuti bersama Aisha...



Sekian
::::hati ini tiada di sini..::::

11 comments

May 13, 2010 at 12:08 PM

alahai..sian aisha, kene ulser mulut ye cayang..

saya pun tengah kene ni..

base on exp, ade org bg petua kalau nk bg anak minum susu, biar susu tu di sejukkan dalam peti ais.. n pastu bleh bagai die minum.. kalau susu tu suam2 die x nk minum..

emm bg makan iaskrim pun elok gak tu.. tp jgn banyak2 k.. kang dpt batuk n selsema plak..

Get well soon ye aisha!

May 13, 2010 at 12:57 PM

alahai siannya Aisha kena ulser..if org tua pun mmg sakitm apatah lg si kecik..huhu..hope cepat baik ye sayang! mamam ubat tau..

oh..thanks for the info!

May 13, 2010 at 1:07 PM

sian nye aisha...sakit mulut ekk..
nk bg petua pn taktau sgt...
ank2 xpenah jd lg so xde pgalaman..

mkn ubat tau aisya...sian mama risau tu..

May 13, 2010 at 3:18 PM

Kesiannyer Aisha..patutlah x nk nyusu..mesti sakit tu..Kita yg org besar ni pon klu kena ulser..x tahan..sakit ooo..

Sian tgk dia nangis...
Aunty doakan Aisha cepat sembuh yer..
Jgn takut mkn ubat..

May 13, 2010 at 3:34 PM

alahai sianyer tgk pic aisha nagis kt atas tuu..xsampai hati tgk..bibir merah jew..ubat yg saou kt mulut tuu danish slalu dpt time batuk. dr kata rasanyer manis coz dr madu n ada rs cam min so man2 bby yg sakit tekak akibat batuk ngan ulser bleh rs lega arr..

aisha cepat sembuh k..

May 13, 2010 at 4:09 PM

chugie: ooo leh arr kawan ngan Aisha yerk? psal eskrim tur sebenonyer mama Aisha yg nak ;p
thanx 4 da info psal susu dlm fridge tu yerk..

mamalieyna: kan? cm x tau jerk camner la rsnyer..

fieza79: "thanx aunty fiza, yup! Aisha akan mkn ubat" Aisha berkata

mummyqistina: "k aunty" Aisha berkata

alynnz: ooo sm ngan ubat danish ker? hm, ikut advise doktor jerk nie..

May 13, 2010 at 11:28 PM

kena ulser mmg pedih. kita yg dewasa ni pun tak tahan bila kena ulser, ni pulak bdk kecik. smg aisha cepat sembuh..

May 14, 2010 at 12:05 PM

thanx nadiah.. ameen

May 14, 2010 at 1:53 PM

uhhh siannya aisyah..org tua kalu kena ulser pn mau meraung..pedih..inikan plak budak..

letak slalu ubat tu mmg elok..cpt baik nnti..bg byk minum air masak..

January 19, 2015 at 7:17 AM

pic aisyah terbaru? mst comelll

February 1, 2016 at 6:36 PM

Bby sy pun tgh ulser skang ni..td pg klinik an nur kat bangi..byk ulsernya dlm tekak..keaian bby, baru nak msk 8 bln.xnak susu n mkn..air liur meleleh je..doc bg ubar spray, demam, batuk, fever n antibiotik. Sedih tgk ank.. Sakit sgt, mlm2 mmg x tido.

Post a Comment