^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

09 July 2010

Home » » *Tips Elakkan Mengantuk*

*Tips Elakkan Mengantuk*

ok x letak pic aisha, kena x ngan tajuk n3??..
jumaat sudah.. pepagi yg sunyi..
bukak email.. n jumpa ini..

ekceli dpt dr email (thanx to email seronok group)...
Ramai orang mengantuk apabila berada dalam bilik kuliah / mendengar ceramah. Saya yakin kebanyakan mereka tidak berniat pun untuk tidur, cuma.. ntah la.. kita memang senang terlelap dalam bilik kuliah / dewan ceramah.. lg2 yg suasana suram2 jerk kan??. Proses ini dipercepatkan lagi sekiranya subjek yang di ajar / tajuk yg diceritakan susah difahami dan membosankan.

Bagaimana untuk mengelakkan kejadian ini berlaku? Saya sebenarnya tidak layak langsung nak cakap bab ni, sebab saya selalu jugak tertido dalam kuliah / ceramah.. iyer ker? hm... Bukan sebab saya tak cukup tidur. Bukan sebab saya malas, tapi…. mungkin sebab keadaan terlalu senyap, subjek / tajuk ceramah susah sangat nak faham dan bosan.

Berikut adalah sedikit tips untuk mengelakkan mengantuk:

  • Sila BELI GULA2 GETAH dengan kuantiti yang mencukupi. bila lecture / ceramah start jer, makan sekaligus 2 biji gula getah serentak. Apabila mulut aktif mengunyah, kita akan susah nak ngantuk. Amalan ini saya telah praktikkan kepada seorang kawan saya yang mudah sangat mengantuk. Lecturer / ceramah baru start kat depan, dia dah menguap.. sape la tu agaknyer kan??. Saya fikir punya fikir, lantas untuk kelas seterusnya sy pun beli chewing gum yang bewarna warni khas untuk dia, memang berkesan usaha ni. Dia dah tak ngantuk malah lebih bersemangat lagi. Betul atau tidak anda kena cuba sendiri.. hehe tp chewing gum ni bgus ker for kesihatan..

  • Bawaklah SEBOTOL air masak. Otak kita ni 80% air. Kita rasa ngantuk sebab oksigen kurang ke otak, walaupun hidung kita tak berhenti henti bernafas. Bila minum air, bandalir badan kembali seimbang. Ini akan mengurangkan rasa mengantuk. Berapa ramai yang sanggup buat tips no 2 ni sila angkat tangan? tengok orang cina, rajin bawak air. Orang melayu ni susah sangat. Bajet macho/cantik la. dah.. dah.. jangan malu. Beli botol air yang cantik, letak dalam beg. OK? leh try ni... nak kn pi bli botol air yg cantik2 la..
  • Bila ngantuk dalam kelas / dewan ceramah, selepas cuba menahannya tapi ternyata gagal, maka sila keluar dari bilik kuliah dengan serta merta!! bukan untuk balik umah atau tido, tapi untuk ke tandas dan basuh muka. InsyaAllah tak ngantuk dah lepas ni. ader org suke isap rokok terutama llaki kan?? tp baik cuci muka jerk.. x bazir duit.. coz bkn kita yg bayo bil.. haha

  • kalau ngantuk lagi setelah melakukan ketiga-tiga perkara di atas,suruh kawan sebelah urutkan bahu dan belakang. Tapi ingat,jangan sekali-kali urut leher atau belakang kepala kerana ini akan menyebabkan kawan anda tido lebih lena. hehe sedapnyer kena urut.. zzz..

Cukuplah 4 TIPS. Simple, bawak chewing gum, ataupun bawak air, or basuh je muka bila ngantuk or kalau dah miskin dan papa kedana sangat, mintalah kawan urutkan.

OK. Selamat mencuba.

p/s: all pic credit by mr.google except 1st one.. ist
mine..

4 comments

July 9, 2010 at 11:35 AM

emm.. tips bagus ni!
nanti leh cuba..

cam sy, kalau ngantuk makan gula2 je.. x pun blogging, fbing, Yming, emailing hehehehehe

July 9, 2010 at 12:52 PM

@chugie hm yg mkn gula2 tu xder pape.. tp yg blogging, fbing, yming, emailing tu leh try jugak.. hehe

July 9, 2010 at 1:59 PM

hik2 plh adventure nk ilangkn ngantuk hamza ms drive..alin kt sblh sbg pak pacak ada lesen tp xbley harap...adusss slalu kena bebel pdn muke..

July 9, 2010 at 2:10 PM

@aLyNnZ huhu same la kt.. tp cm aku len ckit.. madi yg x bagi aku drive.. yes!!! leh tido.. haha

Post a Comment