^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

07 July 2010

Home » » *Kongsi Pasal Vaksin Imunisasi Baby*

*Kongsi Pasal Vaksin Imunisasi Baby*

firstly,
alhamdulillah, my hubby ok tp byk jugak la luka2 kat kaki n tangan dia, still leh jln n still leh gelak2 wlopon kn than sakit bdan.. seb baik la time tu xder kreta yg lalu ctu.. kalu x.. isk nauzubillah.. mntak dijauhkan.. nape ngan my hubby erk?? reed here..
ari ni nak kongsi ckit psal imunisasi anak kita.. since aisha da genap 18 bulan n last friday aisha da pon mbik injection DTP+OPV.. setiap kelahiran musti hospital akan bekalkan jadual imunisasi anak kan..
so, sedikit info yg bleh dikongsi bersama..


mengikut maklumat dari yourbabytoday ;-


Imunisasi melindungi bayi anda terhadap banyak penyakit berbahaya zaman kanak-kanak. Doktor anak anda akan memberitahu anda jadual vaksinasi untuk bayi anda. Inilah yang harus anda ketahui tentang vaksin bayi anda.

Imunisasi zaman kanak-kanak merupakan perlindungan penting bagi melawan penyakit serius bayi anda. Bahkan, American Academy of Pediatrics (AAP), The American Academy of Family Physicians (AAFP) dan Jawatankuasa Penasihat Amalan Imunisasi (ACIP) mengesyorkan pelalian anak-anak terhadap sebelas penyakit berbeza dibuat dalam masa dua tahun pertama. Walaupun mungkin sukar untuk mendengar tangisan bayi ketika dia disuntik, ingat rasa sakit itu hanya berlangsung beberapa saat, namun manfaatnya akan berkekalan seumur hidup. Berikut adalah mmaklumat ringkas berkaitan vaksin keperluan bayi anda:


Vaksin Hepatitis B
Hepatitis B adalah jangkitan hati yang disebabkan oleh virus dan boleh menyebabkan kerosakan hati atau kegagalan fungsi. Sesetengah bayi dapat mengembangkan Hepatitis B jika ibu mereka dijangkiti sebelum atau semasa proses kehamilan. Jika ujian ibu positif untuk Hepatitis B atau statusnya tidak diketahui, bayi boleh diberikan vaksin sebaik sahaja bayi lahir. Jika bayi tidak menerima vaksin di hospital, vaksinasi ini harus diberikan dalam 2 bulan pertama. Dua dos tambahan juga disarankan dalam tahun pertama bayi.

Vaksin Difteria, Tetanus dan Pertusis (DTap)
Vaksin ini melindungi daripada tiga jenis penyakit iaitu difteria, tetanus dan Pertusis (atau batuk kokol):
  • Difteria adalah penyakit jangkitan serius yang disebabkan oleh bakteria yang menghasilkan racun yang akan mengganggu sistem saraf dan jantung di mana ianya boleh menyebabkan kegagalan fungsi jantung dan lumpuh.
  • Tetanus terhasil dari bakteria yang tumbuh di luka dan menghasilkan toksin yang mempengaruhi sistem saraf, ianya akan menyebabkan kejang otot dan kelumpuhan, terutama di rahang. Ini juga disebut kejang mulut.
  • Pertusis atau batuk kokol, satu lagi penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria, ianya berbahaya untuk bayi di bawah usia 1 tahun. Ini gejala yang paling terkenal.

Vaksin ini datang dalam dua bentuk - bentuk DTP, yang merangkumi difteria, tetanus, dan vaksin sel Pertusis, dan bentuk DTap, yang merangkumi difteria, tetanus, dan vaksin acellular Pertussis. Pada tahun 1997, American Academy of Pediatrics mula mengesyorkan vaksin DTap kerana ia memberi kesan kepada bayi. Vaksin harus diberikan dalam tempoh lima dos pada 2 bulan, 4 bulan, 6 bulan, 18 bulan, dan sebelum anak anda masuk sekolah, antara 4 dan 6 tahun. Dos keenam vaksin difteria dan tetanus disarankan diambil antara 11 dan 16 tahun.

Bayi mungkin mempunyai sedikit reaksi terhadap vaksin ini, termasuk demam sedikit (di bawah 102 darjah F), rengsa, dan kemerahan di kawasan paha di mana suntikan itu diberikan. Gejala ini biasanya berlangsung sehingga 2 hari dan doktor anak anda mungkin menyarankan memberi acetaminophen kepada anak anda untuk mengurangkan demam.

Vaksin Haemophilus influenza jenis B (HiB)
Haemophilus influenza jenis B bukan jangkitan virus yang dikenali sebagai flu / selsema. Jangkitan bacteria akan bergerak pantas yang boleh menyebabkan jangkitan kepada telinga dan bronchial bayi. HiB juga boleh menyebabkan meningitis pada anak-anak di bawah usia 2, jadi adalah penting anda melindungi anak anda dengan tiga dos vaksin Hib dalam tahun pertama - pada usia 2 bulan, 4 bulan, dan 6 bulan. Pakar juga menyarankan agar dos keempat diberikan sebelum ulang tahun kedua anak anda.


Vaksin Polio
Polio, singkatan dari poliomielitis, adalah penyakit virus yang serius yang bermula dengan demam dan boleh menyebabkan kelumpuhan, otot atrofi, dan cacat kekal. Lebih teruk lagi, polio boleh menyebabkan kematian. Vaksin Polio datang dalam dua bentuk, IPV (vaksin polio yang tidak aktif) yang diberikan melalui suntikan dan OPV (vaksin polio oral) yang diberikan melalui mulut. American Academy of Pediatrics mengesyorkan pemberian vaksin dalam 2 bulan, 4 bulan, 12 hingga 18 bulan, dan antara 4 dan 6 tahun. Anda dan doktor bayi anda boleh memutuskan jadual OPV, IPV, atau kombinasi dari kedua-dua bentuk yang terbaik untuk bayi anda.


Vaksin Campak, Beguk dan keracunan (MMR)
Vaksin ini memberi perlindungan kepada tiga penyakit dalam satu suntikan iaitu campak, mumps dan rubela (atau campak Jerman):

  • Campak adalah jangkitan virus yang menyebabkan bintik merah khas dan ditandai oleh gejala seperti sejuk dan demam tinggi.
  • Beguk adalah penyakit virus menular yang menyebabkan pembengkakan kelenjar parotis di bahagian depan telinga dan kelenjar ludah. Pembengkakan boleh berlaku di sisi salah satu atau kedua-dua pipi. Beguk biasanya disertai dengan demam dan rasa sakit ketika pesakit membuka mulut atau makan.
  • Rubela atau campak Jerman, adalah sama dengan campak jangkitan virus yang menyebabkan demam, bengkak kelenjar dan ruam.
Vaksin MMR pertama biasanya diberikan ketika bayi adalah antara 12 hingga 15 bulan dan jarang mempunyai kesan samping yang serius. Suntikan kedua (booster) disarankan diambil antara 4 hingga 6 tahun. Walaubagaimanapun, bayi mungkin lebih mengantuk dari biasanya dan mempunyai ruam ringan, demam ringan, atau sedikit bengkak di leher atau kawasan lampin.

Vaksin Varicella
Vaksin ini melindungi bayi dari terkena cacar air, jangkitan virus yang cepat menular dan menyebabkan ruam melepuh yang sangat gatal. American Academy of Pediatrics mengesyorkan bahawa semua anak menerima vaksin varicella yang berusia antara 12 dan 18 bulan. Dos kedua juga disarankan diambil antara umur kanak-kanak 11 dan 12 tahun.


ni plak maklumat dr anakbonda ;-

Kanak-kanak dan bayi lebih mudah dijangkiti pelbagai jenis penyakit kerana sistem imun mereka belum terbentuk sepenuhnya. Dengan mendapatkan imunisasi lengkap, anda dapat mengelakkan mereka dari dijangkiti oleh beberapa jenis penyakit berjangkit tersebut.

Kenapa Perlu Ikut Jadual Imunisasi?


Dr Nor Shahidah Khairullah, Pengarah dan Ketua Jabatan Virologi, Pusat Kajian Penyakit Berjangkit Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia (IMR) berkata : "Suntikan imunisasi diberikan secara berperingkat dalam jangka masa tertentu kerana badan bayi belum dapat menghasilkan antibodi mereka sendiri. Jika anda melengahkan pemberian imunisasi kepada anak, antibodi dalam badan mereka akan berkurang dengan cepat dan mungkin tiada langsung jika suntikan vaksin seterusnya tidak diberikan. Hanya selepas jadual imunisasi dipenuhi, baru badan kanak-kanak dapat menghasilkan antibodi secukupnya untuk melawan serangan virus atau bakteria. Sebaliknya, jika suntikan vaksin kedua atau ketiga dilengahkan sehingga beberapa bulan, keseluruhan proses imunisasi bagi sesetengah penyakit mungkin perlu diulang kembali bagi mengelakkan si kecil mendapat jangkitan."


nak tau jadual imunisasi yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia KLIK SINI

hm, ader info yg aku dpt.. kalu anak kita da tlepas vaksin untuk 18 bulan nie.. anak kita x leh mbik da lpas tu, kn tggu umur anak 7 thn bru leh mbik.. so spnjng usia 18 bln hingga 7 thn tu anak kita akan terdedah ngan pnyakit Difteria, tetanus, pertussis n polio..
tp x lau la kan btul @ x.. maaf la kalu info ni x brape tepat..
k, mencegah itu lbih baik dr merawat..

"ilustrasi tiada kaitan dengan entry"





2 comments

July 15, 2010 at 11:09 PM

info tentang beguk di SIHAT SELALU - Gejala dan Rawatan Beguk

Anonymous
October 1, 2010 at 4:16 PM

Как говорилось на 2NT.ru Я собственного не стала кастрировать, жалко, так у него нрав прям такой, мужской. А в случае в случае если кастрировать, то нрав теряется??

Post a Comment