^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

31.5.13

Home » , , , » *deko deko TerataKami ~ instapic pokok serai*

*deko deko TerataKami ~ instapic pokok serai*


as salam, 

 pergh, tajuk ntah hape2 kan..... haha
kepala ting tong pikir mende lain nieh..... tu yang merapu sikit tu.....





actually aku nak bagitau yang gambar kat atas ni adalah pic dari album instagram aku (baru belajar ni noks, orang lain dah bosan dengan mendealah ni, aku baru nak belajar, teruksssss kan)..... meh follow maszmadi, nanti aku follow semula..... aku masih terkial2 nak tekan ikon2 kat situ..... huhu

erm, pokok serai a.k.a lemongrass pemberian Mak, eh bukan, aku yang mintak mak bawak masa Mak ngan Abah datang sini ritu, nak tanam kat umah..... tanam pada 19.05.2013 (lebih kurang seminggu yang lepas), dan itulah hasilnya..... alhamdulillah, suka aku tengok tau, lepas pokok zebra ngan lavendar kami mati..... huhu
pokok serai tu tanam dalam pasu dulu, nanti bila dah kembang, nak kena pindah kat bawah pulak kan..... kena sedia tempat ni..... ada lagi satu pokok limau purut, tapi x tanam lagi, dok dalam polibag lagik..... nak kena cari ruang nak tanam..... huhu
harap mereka tumbuh dan berkembang bagai juara macam pokok kaktus Mai..... hehe


Serai
Tumbuhan ini mempunyai perasa lemon dan boleh dikeringkan untuk menjadi tepung atau digunakan segar. Digunakan dalam teh, sup, dan masakan kari, serai juga sesuai digunakan dalam masakan ayam, ikan, dan makanan laut - sumber wikipedia


k, sekian

5 comments

May 31, 2013 at 11:17 AM

kalo dah dok umah sendiri mmg rajin laa nak bercucuk tanam kan masz...tapi lieya ni jenis tangan panas..semua pokok2 serai pandan limau purut yg diimport dari kampung mati bile lieya tanam kat sini ekeekekekk

May 31, 2013 at 11:22 AM

kalau serai ni, jiran2 bnyk tanam. aritu abah ade amik anak pokok serai kt kebun, tapi abg ipar teramik pulak yg kitorg punya. tunggu blk melaka semula nk amik anak pokok lain pulak. huhu

May 31, 2013 at 11:34 AM

bleh wat tom yam nnt ;-)

May 31, 2013 at 1:44 PM

sis pon ingat nak taman jugak pokok serai nih.. senang bila nak masak pape.. amik jer yang dah tanam tuh~

June 2, 2013 at 10:01 AM

Salam kenal..

Saya gugeling around ..sambil lepak terjumpa plak blog ni..

btw..jemputla ke blog saya jugak..
http://www.thesuperstarmommy.com/

Terima kasih n semoga dimurahkan rezeki...

*Saya follow yer :)

Post a Comment