^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

6.9.13

Home » , , » *Asid 20% & Alkali 80%*

*Asid 20% & Alkali 80%*


as salam,


erm, hari ni 30 Syawal 1434h kan..... dah penghujung dah..... moga kita akan bertemu Ramadhan n Syawal yang akan datang..... amin.....

okeh, sekarang ni asikler aku google pasal pemakanan sihat..... bukan apa, umur dah meningkat dah ni kan..... kena lah sihat2kan badan..... nak makan ubat atau suplimen tambahan rasanya x tertelan kut..... jadinya, cubalah secara natural dalam pemakanan seharian..... harap2 boleh jadi amalan..... hihi

so, mengikut kajian kesihatan, ececeh kajian lah sangat kan..... ni google nieh, pakar kesihatan cakap, kita sepatutnya makan makanan beralkali lebih iaitu 80% daripada makanan berasid dalam pemakanan seharian kita.....

Ini adalah kerana badan yg tinggi asidnya mengalakkan kita mudah sakit dan cepat letih. 
-http://sayataktakuthantu.blogspot.com-

berikut kat bawah ni aku senaraikan makanan dengan kandungannya samada berasid atau beralkali bila bertindak balas dengan sistem pencernaan kita.....


 -http://www.pHreshproducts.com-


yang sebelah kiri tu adalah makanan paling berasid dan sebelah kanan itu adalah makanan paling beralkali dan baik untuk badan kita..... tapi kena seimbang lah kan..... macam aku bagitau kat atas tu.....
20% makanan asid & 80% makanan beralkali.....

 Sekiranya kita mengekalkan diet ini, badan kita akan lebih bertenaga pada sepanjang masa dan peluang untuk mengekalkan keseimbangan nilai pH alkali dalam badan adalah tinggi.
 -http://secawancoffee-sesuducreamer.blogspot.com-

 
*Kurangkan makan makanan yang diproses dan ditapis dan lebihkan makan sayur-sayuran mentah dan buah-buahan.


tapi macam aku ni badan berangin..... so kena pilih2 jugak lah dari senarai kat atas tu mana yang boleh makan mana yang x boleh makan..... huhu

pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh maszmadi.blogspot.com
muehehe.....


k, sekian

5 comments

September 6, 2013 at 8:56 AM

great entry

September 6, 2013 at 9:02 AM

Baguslah Mas ada carta ni senang nak buat rujukan. Kakak ni selalu lupa sebab makan ikut sedap mata memandang aje..

September 6, 2013 at 1:02 PM

tq share this yer !

September 6, 2013 at 4:31 PM

kannns..ehheeE salam jemuah mbakyu wak sing ayu kuwi..;-D

September 7, 2013 at 11:56 AM

makanan memang penyumbang pada kesihatan kita. yg penting, pastikan kita tahu apa yg kita makan. kang badan angin makan nangka, haaaa mau naik angin 1badan. jenuh la belahak. hehehhe :D

Post a Comment