^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

21 June 2013

Home » , , » *Ketam Masak Lada Bertelur*

*Ketam Masak Lada Bertelur*


as salam,

 ahah.....
bukan senang aku nak share resepi kat blog ni, sebab aku bukan terror masak pon, masak pon x selalu kan.....
maklum, isteri berkerjaya..... ngeh3

so, ntah bila tapi bulan lepas lah..... sekarang ni aku cerita pasal bulan lepas jerk la sebab gambo yang baru transfer ni sume bulan lepas punya stok.....
boleh kan..... hehe
makan malam kami disajikan dengan lauk spesel dari air tangan aku sendiri..... muehehe
apa yang aku masak.....?



Nasi Putih
n lauk






















































Ketam Masak Lada Bertelur (sebelum)

perghhh..... macam mengidam nak makan ketam, nak beli yang siap mahal, so mintak Hubby beli ketam kat pasal malam..... time masak tu risau jugak sebab my dear Hubby baru detect yang dia alergic dengan seafood..... sian kan dia..... erm, ketam tu sekilo RM24, beli 2 ekor yang beratnya hampir 1/2 kilo.....
x perlah, nak makan punya pasal, bukan selalu kan.....

makan berdua, dapatlah seekor sorang..... anak dara cuma makan telur nye jerk..... eh, bukan telur ketam, tapi telur ayam yang aku campurkan sekali kat ketam tu.....
alhamdulillah, sedap jugak aku masak..... ngeh3



Ketam Masak Lada Bertelur (selepas)


setel malam tu jugak, biasa kalu masak untuk makan malam, akan ada jugak tinggal baki masuk dalam peti sejuk untuk diperangat esoknya.....
tapi bagi kes ketam ni, sebaliknya berlaku.....
ye lah, bukan banyak sangat isi ketam tu kan..... tapi puas jugak makan sambil tengok tv.....
hehe

nak resepi.....
meh aku share.....

bahan :
ketam (wajib)
cili giling
bawang merah, bawang putih, halia - kisar sekali (aku tumbuk jerk sebab blander pisau tumpul)
gula
garam
kuib knorr (sebagai penambah perasa)
telur (dipukul)
minyak (untuk tumis)

cara masak :
tumis bahan kisar + cili giling dalam kuali sampai naik bau
masukkan ketam biar sekejap
masukkan telur yang dah dipukul tadi serata kuali
masukkan air biar ada kuah sikit
masukkan garam + gula sesedap rasa
masukkan suku kiub knor (aku guna ayam) sebagai penyedap rasa
tutup kuali sebentar biar bau n rasa sebati dalam ketam
tutup api n sedia untuk di hidang n makan
 ada cara lain untuk masak ketam?..... meh share sini.....

k, sekian

6 comments

June 21, 2013 at 9:02 AM

rajinnya masz..selalunya ketam ni kita wat rebus dgn serai je. xpun wat masak lemak. 1st time pulak tgk resepi camni

June 21, 2013 at 9:30 AM

Yummy....cdg nk pergi makan ketam kat juru ptg esok...yummy....

June 21, 2013 at 10:45 AM

terliur ina tengok ^^ huu

June 21, 2013 at 11:39 AM

walllaaaaaaaaaaa... ada belen x kak? ;-)

June 21, 2013 at 2:36 PM

wew~ sedapnyeeee..
sis selalu rebus jer ketam nih.. hehehe

Anonymous
June 25, 2013 at 4:35 PM

aduhai sedap tu !

Post a Comment