^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

26 September 2011

Home » , , , » *Uteh Datang Beraya Ke Rumah - Suami Oh Suami*

*Uteh Datang Beraya Ke Rumah - Suami Oh Suami*

hah happy monday morning,
sebelum cerita bermula..... just nak inform yang ini adalah cerita last saturday., ok.... 

last saturday during hari raya, my sister Uteh@Ayu n her husband Cik Dik datang ke rumah aku beraya..... terlanjur dia bersama her PIL (family Cik Din) datang ke rumah abang dia yang duduk di Putrajaya, so mereka ambil kesempatan untuk datang ke rumah aku, beraya lah kononya kan..... mereka sampai petang sabtu, seb baik urusan kami untuk keluar beraya di Rawang x jadi, kalau x... x jumpa lah kami.....

ok, sesampainya mereka di rumah kami, aku hidangkan kuih raya yang tinggal saki baki  samosa ayam n karipap sardin jerk yang sempat aku rembat dari kedai kat Tmn Dato' Senu, tu pon aku tambah ngan keropok yang di bawa balik dari terengganu raya ari tu..... selesai makan, aku pujuk Uteh untuk tunggu sampai aku siap masak walaupon mungkin dah lunch kat rumah abang Cik Din kan, aku memang dah stanby masak nasi lebih, ayam pon dah keluarkan dari esbok..... tinggal nak masak jerk.....

wokeh..... aku x reti la cerita panjang2..... jom layan gambar..... k

sementara tunggu aku kelentung kelentang kat dapur, sempat la pulak aku nyer adik ipar@Cik Din tidur hilangkan kepenatan..... sian dia..... sementara Uteh melayan Aisha main kat luar rumah.....

masing2 dah sedia kat depan makanan, dok atas tikar jerk kat ruang tamu, maklum lah rumah x sampai sekangkang kera kan..... tp ok jugak, sambil makan, sambil tengok tv... cerita ape yerk? biru jerk gambo tu.....


owh, program artzooka ntv7..... hehe..... ok menu aku petang tu nasi putih, ayam berempah opis punye masak merah n pucuk ubi masak tumis..... air masak jer la yerk, x elok minum air manis jerk kan, kan, kan.....
 

 sementara kami nak makan, sempat lagi Aisha nak snap2 pic kami..... aku sibuk ambil gambar, dia pon sibuk ambil hp papa n klik klik..... like mother like daughter la anak mama ni kan..... hehe


ok, di sebalik cerita di atas..... ada sedikit insiden yang aku nak kongsi dengan kengkawan.....  ini cerita pasal sang suami ok..... bukan nak memburuk2 kan mereka..... tapi just kongsi info macamana lah agaknya bila sang suami diminta untuk memasak di dapur..... so jangan kecik ati yerk suami2 yang membaca terutama papa@suami ku sayang..... hehe

ok, petang nak masak tu, aku sibuk sediakan bahan2 untuk masak ayam berempah masak merah..... tp aku pikir, xkan nak masak lauk jerk kan, coz dalam esbok memang xder satu pon sayur yang tinggal..... pikir punya pikir, aku decided nak masak apa yang ada kat keliling rumah jerk..... pandang keliling rumah dari celah tingkap jerk..... aku terpandang pokok ubi yang tumbuh macam dah nak mati jerk..... huhu

so, aku panggil la hubby mintak tolong petik pucuk ubi kat luar rumah sebelum pokok tu mati betul2..... hubby dengan bangganya..... keluar rumah guna pintu depan dan bermulalah episod hubby memetik pucuk ubi, aku dapat bayangkan yang banyak jugalah pucuk ubi hasil tuaian huby nanti coz pokok yang kat depan rumah tu agak besar n banyak pucuknye.....

setibanya hubby dekat dengan tingkap dapur, aku terasa pelik coz kat tangan hubby x nampak pok pucuk2 ubi hasil tuaian dia..... aku tanya, "mana pucuk ubi nyer papa?"..... hubby pon buka tapak tangan dia dan.....


 inilah hasil tuaian pucuk2 ubi oleh hubby..... gelak besar aku dibuatnya..... bukan salah, tapi sikit x betul..... ada ker dia tuai hanya daun ubi, bukan pucuk ubi, patutlah sikit benor hasilnya.....

erm..... tak paham yerk..... ok bandingkan pic di atas dengan pic di bawah yerk.....


 ini pula pucuk ubi hasil tuaian aku dengan rasa kelakar dalam hati kasih sayang.....

so, nampak x bezanya..... bagi orang pompuan mungkin dah x kisah n biasa dengan gambar2 ini kan..... tapi dalam kedua2 pic di atas ada perbezaan iaitu, gambar atas hanya kelihatan 1 daun sahaja pada setiap pucuk manakala pic bawah kelihatan 3 ke 4 daun setiap pucuk..... patutlah sikit jerk pucuk ubi yang ada kat dalam genggaman tangan hubby masa dia petik tu..... huhu

tapi x per lah..... sekurang2 nya hubby ada usaha untuk membantu aku kat dapur kan.... THANX HUBBY..... lepas ni insyaallah xder dah masalah kalau aku nak suruh dia petik pucuk ubi kat luar rumah kan, coz dia dah tahu dah..... hehe

lagipon siap jugak masakan pucuk ubi masak tumis aku petang tu

k, sekian

5 comments

September 26, 2011 at 8:22 AM

wah siap ada pucuk ubi..kita tk reti nk mkn msk apa2 yg ltk pucuk ubi ni..

September 26, 2011 at 9:52 AM

kikikiki...GITU LE KALO kaum lelaki menolong kat dapur....mmg kene ckp n explain terang2...kalo tak...ape2 ajek dibuatnye....mcm lieya, selalu suruh hubby tolong kopek bawang je sebab daku tak tahan nangis kopek bawang hahaahaha......

September 26, 2011 at 5:22 PM

hehe.. ;)

rindunya nk mkn pucuk ubi..klu kat KG mak selalu msk..kat sini mmg tak pernah msk lg..X reti..huhu.. ^_^

September 26, 2011 at 5:24 PM

eh sib baik awk wat perbandingan tau..sy mmg tak makan ulam², so mmg tak penah la tgk pucuk ubi tu hihiih

September 27, 2011 at 7:46 AM

hikhik..takpe blajar dr kesilapan..next time dah success lah..hee~

Post a Comment