^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

29 October 2013

Home » , , , , , » *masak masak ~ sate daging korban mudah*

*masak masak ~ sate daging korban mudah*


as salam,


disebabkan kat rumah ada lagi daging korban berbaki dalam esbok n x tahu dah nak masak menu apa selain dari masak sup, masak kari, goreng, masak lemak..... hubby pon dah x mor makan nasi dah..... maka aku dengan inisiatif sendiri mengoogle resepi untuk buat menu daging selain yang perlu di makan bersama nasi..... maka TING!!! (ada mentol atas kepala) buat sate lah kita daging tu yerk..... so, ditakdirkan aku mc last week sebab mata bengkak, maka adalah masa untuk berperang kat dapur..... ambek Aisha awal sikit dari school, then ajak dia pi kedai runcit Thiam Kee dekat ngan umah untuk beli bahan2 yang xder kat umah..... sekali wajib kena paw untuk makanan dia a.k.a roti, air susu kotak dll..... dah cukup bahan, jom kita masak..... resepi x ingat ambek kat web mana sebab banyak sangat aku google tengok yang mana paling mudah n ringkas nak buat.....



Sate Daging Korban
 Bahan2 :
Daging (potong dadu - saiz ikut suka aku)
Lengkuas
Serai
Halia
Bawang Putih
Bawang Merah
Jintan Putih
Jintan Manis
Ketumbar
Kunyit
 Gula
Garam
Batang Lidi Sate

 Cara2 :
  1. Kisar lengkuas, serai, halia, bawang putih, bawang merah, jintan putih, jintan manis, ketumbar dan kunyit hingga lumat.
  2. Lumur bahan kisar bersama gula n garam pada daging yang dah dipotong tadi.
  3. Perap dalam peti sejuk sekurang2 nya 2 jam (aku perap semalaman).
  4. Cucuk daging pada batang lidi sate yang dah direndam dalam air (nak elak dari cepat terbakar masa bakar).
  5. Bakar.

masa bakar tu boleh lah renjiskan dengan minyak n air perapan daging tu untuk tambah rasa dengan menggunakan serai yang diketuk..... 

oh ya, berapa banyak bahan2 yang aku guna tu jangan tanya yerk..... maaf sesangat sebab aku main campak2 jerk, ikut kesesuaian banyak daging yang ada..... then masa lumur bahan pada daging tu boleh jerk rasa samada masin ke, manis ke..... erm, aku lebihkan gula sebab gula adalah salah satu ajen pelembut bagi daging..... tapi jangan letak banyak sangat pulak yerk..... x elok untuk kesihatan.....

alhamdulillah, Hubby n Aisha suka makan.....
aku simpan n asingkan siap2 dalam plastik berasingan lepas cucuk tu..... senang nanti nak bakar, tinggal ambil plastik n kuarkan dari esbok untuk bakar.... x ganggu yang lain.....

 lagi satu, seingat pembacaan aku, resepi ni x sesuai digunakan untuk buat sate ayam..... sebab rasa dia akan jadi lain, erm aku x cuba lagi lah sebab xder lagi ayam lebih dalam esbok untuk dibuat sate kan..... so x tau nak setuju atau x..... maka, dengan 4 kali pembakaran, Sate Daging Korban berjaya di habiskan..... alhamdulillah, x der pon sambal kacang, timun atau bawang apatah lagi nasi impit sebagai penambah selera..... makan gitu jerk, tapi sedap..... hehe

k, sekian

6 comments

October 29, 2013 at 8:38 AM

wahhh sedap nyer!

October 29, 2013 at 8:41 AM

sedapnya

October 29, 2013 at 10:46 AM

idea baru nih...pasni leh saya try wat satey jugak..hehehe

October 29, 2013 at 2:36 PM

xsesuai utk ayam... kalu ayam, apa plak resepinya?

October 29, 2013 at 2:47 PM

rajinnya dia..kalau dee mmg malaslah nak buat sate tu..lagi2 dee kurang suka sate..hehehe..

October 29, 2013 at 4:53 PM

betul kak kadang borink daging masak lar..daging masak kicap lar..sesekali buat menu lain syiok jugak..rajin lar akak..alin belum tentu serajin akak..huhu..

Post a Comment