^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

25 February 2014

Home » , , , , » *apa yang perlu dilakukan bila draw duit tapi duit x keluar*

*apa yang perlu dilakukan bila draw duit tapi duit x keluar*


assalamualaikum, 

erm kejadian berlaku last Saturday..... seawal 9 pagi  dah keluar, pi NSK shopping barang2 dapur, then hajat di hati nak cari FlashLight EarPick..... diskas ngan my dear Hubby, dia ajak ke Jusco AU2, ok jugak, boleh ke Daiso baru di sana n dah lama juga x ke sana since dok Rawang, dah jarang2 sangat kami ke sana..... 

sampai di sana, 1st thing yang aku buat adalah mencari ATM machine sebab cash xder dalam tangan, maklumlah kat Daiso kena bayar guna cash kan..... so kat situ ada ATM Bank Islam, Maybank, RHB ngan ada satu lagi ape yerk, x ingat lah..... I'm Maybank card user tapi ATM Maybank rosak lah pulak..... tengok kat Bank Islam, ramai yang beratur..... yang lagi satu ATM out of service..... so no chioce, aku pi la kat RHB.....


masuk kad, tekan la apa2 yang patut kan..... then tunggu la duit kan..... tapi kad je yang keluar..... duit n resit x keluar..... aku dah gabra sikit dah, tapi cuba tenangkan fikiran, sebelum ni pernah jadi tapi resit keluar n tiada apa2 yang berlaku pada duit dalam bank.....



but this time..... sebab duit n resit x keluar, aku pi la pulak ke ATM Bank Islam, beratur dengan sabar, try nak cek baki n kalu ok bleh draw sekali kan..... ATM tu pulak buat hal..... gila lama proses dia, sambil2 tunggu tu aku cek la melalui Maybank2U online guna HP.....

erk, aku tengok baki dalam akaun dah di tolak ikut amount yang aku draw masa kat ATM RHB tadi..... terus aku batalkan transaction kat Bank Islam tu serta merta n bagitau Hubby..... time ni aku rasa relax sikit sebab macam dah akan bende ni akan berlaku, so trus Hubby suruh call service centre Maybank..... call punya call x dapat2 nak cakap ngan pegawai yang incharge time tu.....

aku terfikir, hari sabtu ni ada ker orang bank keje..... tapi dalam masa yang sama aku try call jugak, sebab nak tau jugak apa yang berlaku kan..... dah lah duit dah di tolak.....

dalam masa yang sama, Hubby cadangakan untuk call RHB centre plak, so guna HP aku call Maybank, guna HP Hubby call RHB centre..... x lama lepas tu Hubby pass telefon dia kat aku, its mean dapat call ngan pegawai incharge kat RHB tu..... so aku pon cerita la apa yang berlaku..... then pegawai RHB tu bagitau "betul tu puan, dari semalam Maybank ada masalah untuk draw duit, tapi puan kena report kat Maybank n nanti Maybank akan deal dengan pihak kami untuk pulangkan semula duit puan tu"..... ha lebih kurang begitulah kan..... malas nak taip full conversation kami.....


so, nak x nak, kena jugak call Maybank untuk buat report..... adalah dalam 1 jam lebih, baru dapat masuk line..... then report pon di buat..... kena bagi nama, ic, no kad, no tel, masa n tempat kejadian dan x lupa amoun yang 'hilang' tu..... lepas tu pegawai tu bagi no report n "oh, ni mesti ada masalah dengan ATM RHB tu. jadi dalam kes ni puan kena tunggu 2 ke 4 minggu untuk urusan refund duit puan ye, kalau lepas daripada tu x dapat jugak, nanti puan call kami semula bagitau no report untuk kami ambil tindakan".....

erkkkkk berderau darah aku kejap, 2 - 4 minggu tu..... so, ok lah, tunggu je lah..... fobia la kejap 3 4 ari aku nak draw duit kat ATM..... then semalam dapat mesej dari kakak opis yang bagitau "tak boleh keluarkan duit guna khidmat MEPS, kena keluarkan duit guna ATM bank yang kita langgan jerk, contoh kalu kad kita Maybank so kuarkan kat ATM Maybank jerk, kalu kad Bank Islam so kuarkan kat ATM Bank Islam jerk, dan begitulah yang lain"..... hoho, apsal dah jadi kat aku baru kakak ni bagitau..... huhu

tapi kan, semalam saje la aku cek online baki kat bank..... tetiba aku tengok duit aku yang 'hilang' tu dah pon dipulangkan sekali ngan charge RM1.00 yang dikenakan oleh MEPS..... alhamdulillah, x payah tunggu 2 - 4 minggu rupanya..... the amazingly is, tarikh duit itu dipulangkan adalah pada tarikh yang sama kejadian duit aku 'hilang'..... tersenyum lebar aku..... tapi still sekarang masih fobia nak kuarkan duit kat ATM machine..... acaner tu.....

erm, so moralnya di sini..... ececeh moral la sangat kan.....
bagi mereka yang mengalami kejadian duit 'hilang' macam aku ni kan..... apa yang perlu dilakukan adalah :

  • jangan panik - kalau panik nanti kita x boleh pikir nak buat apa, kalau nak panik boleh, tapi kejap jerk tau..... hihi
  • cari no telefon bank careline kat belakang kad n call no tu - call sampai dapat tau, sampai pegawai yang bertugas pick up phone, sebab dorang ni bekerja 24/7..... macam kes aku ni, siap buat loud speaker sebab teliga dah saki dengar lagu n pesanan penaja yang dorang mainkan semetara tunggu pegawai nak layan
  • ingat tarikh, masa, tempat, amount pengeluaran untuk tujuan report - kalau ada resit bukti lagi bagus
  • bercakap dengan berhemah dengan pegawai yang layan kita tu - ye lah, kalau cakap marah2 pon x guna kan, bukan duit boleh dapat time tu jugak kan..... hihi
  • tunggu lah 2 hingga 4 minggu untuk proses refund duit tu ke akaun kita semula - dalam kes aku, duit dapat semula x sampai 24 jam pon..... ;)
  • ucap alhamdulillah bila duit dah dapat - jangan lupa bersyukur ye kawan2

haha, tu je lah perkongsian aku kali ni..... harap2 dapat membantu kawang2 yang senasib ngan aku..... erm, pic semua incik google punya yer, aku ada snap pic tapi x sempat nak transfer, so pic google ni pon ok la kan.....

k, sekian

pssst : dah lama x buat karangan panjang macam ni kan..... hihi

21 comments

February 25, 2014 at 5:12 PM

Salam Kenal...

Akak pernah kena..tension jer

Btw singgah le ke blog akak kiranya sudi ;-)

http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

February 25, 2014 at 5:15 PM

very nice2 entry beb....lieya penah kene sekali...berderau darah sbb sekali tekan banyak mase tu...tapi mujur baki tak tolak...tapi risau la jugak kalo jadi ape2 kan...mujur masz takyah tgu lame kan....dpt refund the same day jugak...duit oiii sape tak risau kan masz...

February 25, 2014 at 5:37 PM

beru sembang2 ngan clicks pasal meps ada problem... hmmm ok sib baik dah dapat balik duit tu kan.. kalau tidak jenuh fikir sblm lelapkan mata nak tido malam.. ye dak..

February 25, 2014 at 10:11 PM

Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

February 26, 2014 at 5:11 PM

salam kenal..

saya baru kena semalam. jawapan pun sama dengan yang awak alami tu..

harap-harap tak ambil masa 2-4 minggu la. uwaaaaaa...

April 9, 2016 at 11:47 PM

Sy bru kene tadi.haiiyaa.dah lah dah order barang.tinggal nak buat payment je.nasib baik lah ade cash dalam atm lg satu.tp belum settle lg kes ni.sbb pegawai customer srvice ni tk pickup phone..����

October 19, 2016 at 6:58 PM

Saya baru aje kena stgh jam td...da call..sama..suh tggu 14 hr...xpe...jap lg nak check baki semula

November 5, 2016 at 12:34 AM

Saya baru je kena ni..sy acc rhb..g kluakan duit kt atm bank islam..skali tgu2...agak lame gak processing die..then.kad klua..pstu dgr bunyi mesin atm tu mcm tgh kira duit....tp duit tak keluar..aduh..stress...pastu trus msukkn kad balik..check blance..da ditolak..lg down trus rs time tu...then trus call centre bank rhb...kmudian die bg no report..pastu die ckp.proses 10 hari bkerja...aku da jem terus..kenapa x 10bulan je ckp kan senang..so tpkse la sabar mnggu..mudah2 dpermudahkn smuanya

January 4, 2017 at 10:04 AM

Dh terkena haritu..baru semalam perasan dia potong duit akaun.terus call operator cimb.pon bgtau bende yg sama.tggu 14 hari.harap2 dapat balik la duit tu.

January 23, 2017 at 2:46 PM

Sy pn baru kena semalam. Ni kt rhb wt laporan. Dah kali kedua kena ngn rhb ni. Mmg kne boikot bank ni

February 26, 2017 at 4:09 PM

So dpt balik ke x duitnyer?

March 24, 2017 at 5:08 PM

Assalamualaikum..

saya baru sangat kena jam 3.05pm td..
saya pengguna kad maybank, cucuk kat cimb atm di giant sri kembangan (dekat2 pasar borong selangor). Kali pertama saya cucuk masukkan amount yg nak dikeluarkan, sekali kad ditendang keluar dengan resit "transaksi dibatalkan".. sy xda rasa apa2, just buang resit tu dlm tong sampah.. sy cucuk blk tgok baki dah kurang sama dengan nilai yg sy nk keluarkan mula2 tu..
sy run keluar dr kawasan tu, pergi maybank atm kat kawasan luar dr situ, then cek penyata ringkas.. waaaaaaaaaaaaaaaa memang duit dah kena tolak. saya call maybank dan buat seperti artikel puan ni.. pegawai maybank tu kata dalam tempoh 14 hari.. so sedang menanti.. klu bini sy tau mengamuk dia ni, ingat sy enjoy duit tu.. hahahahahaha.. btw good info dari puan dan sy mmg buat perkara yg sama.

August 10, 2017 at 9:51 AM

@Miss Ejat Alhamdulillah, dapat balik x sampai 4 minggu pon..... hihi

August 10, 2017 at 9:52 AM

@Mohd Faizal thank you n good job

November 13, 2017 at 3:02 PM

@maszmadi muhamad >saya nana macm mne ye saya baru terkena baki akaun dah ditolak tapi cash tak kluar kat atm< >saya skrg tgh call pihak maybank dan tggu lame sngt, mmg kene tggi sejam ke nak ckp dgn Customer Service dorang?<

March 29, 2018 at 9:43 AM

@mohd faizal so proses awak ambik berapa hari duit tu nak refund

April 27, 2018 at 6:03 PM

berapa hari dapat duit balik ya.sy baru kena semalam

August 1, 2018 at 9:08 PM

Saya baru kena hari jumaat , tapi sampai sekarang tak adaa Lagi 😭😭😭😭

November 3, 2018 at 4:42 PM

Salam. Kalau kita hilang resit tu mcm mana ye? 😭

December 29, 2018 at 11:37 AM

Sy bru kena jap td.800 hilang rhb

Post a Comment