^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

16 April 2013

Home » , » *Bandar Baru Felda Adela*

*Bandar Baru Felda Adela*

 
as salam,


 ahah, ada sesiapa kenal Felda Adela..... itu nama tempat tau, bukan nama orang.....
hehe
ritu aku somi istri masuk Harian Metro.....
ni tempat tumpah tanah darah ku pulak.....
hehe
jom baca keratan akhbar kat bawah ni dulu.....
 petikan akhbar berita harian 2 april 2013

 cilok dari blog my USU masa jenjalan umah dia ritu.....
so, ada sedikit kebanggaan di hati ini sebab aku adalah antara generasi pertama Felda Adela..... owh, macam isi entry my USU taip.....
kalu orang tanya asal mana, aku cakap "Felda Adela", mesti orang tanya semula, "kat mana tu?".....
so, aku x mor cerita panjang2, aku terus jawab, "atas sikit dari Desaru"..... ooooo..... panjang dorang punya o tu kan..... maknenyer dorang tahu, sebab Desaru kan terkenal sebagai tempat pelancongan tepi pantai..... kalu x tahu jugak..... sila guna khidmat incik google yerk.....

so, balik cerita pasal Felda Adela.....

ini adalah gambaran rumah asal felda yang aku duduk lepas lahir lebih kurang 30 tahun dulu.....


dan.....

ini adalah rumah felda milik my Abah n Mak yang dah diubah suai seiring dengan pembangunan felda kini.....

Alhamdulillah, rezeki dariNya.....



Masjid Gugusan Felda Adela.....

teringat masa sekolah rendah n menengah dulu tiap kali ada majlis Maulidur Rasul, kami ramai2 berarak dari sekolah ke masjid ni, n bila dah selesai majlis, kami makan ramai2 dalam dulang.....
heaven..... hehe


ini pulak Sekolah Menengah Kebangsaan Adela atau nama ringkasnya SEMEKA

kat sini lah aku sekolah menengah dari tingkatan 1 sampai ke tingkatan 5.....
 ada sempat bercinta monyet dengan rakan sebaya kat sekolah ni..... muahaha




aku sekolah agama kat sini tau, kat negeri Johor memang wajib pergi sekolah agama ni kan.....  dari darjah 1 sampai darjah 6, sempat masuk darjah Khas tapi x lepas..... huhu

erm, cari gambar Sekolah Kebangsaan Adela, tapi x jumpa plak..... nak bagitau sekolah ni sume termasuk lah masjid n rumah my Abah tu terletak kat atas bukit..... maklum, felda kami ni berbukit bukau..... so, memang adventure la kalu datang ke felda kami nieh.....

kini, nak buat Bandar Baru Felda Adela pulak..... dah memacam pembangunan kat sana yerk..... aku dah jarang balik sejak dok keje n menetap kat Rawang n KL nieh..... kalu balik pon, time ada kenduri, raya, atau ada sesuatu yang menuntut kami untuk balik.....
so, harap2 dengan adanya pembangunan kat situ, makin majulah Felda Adela, sekali Negeri Johor n Malaysia amnya.....

ecewah, patriotik sikit..... kempen ker ni..... x lah, tempat mengundi pon x semak lagi.....
huhu.....
bleh semak online kan..... jap2 lagi time rehat la, kalu x sibuk.....
hehe

k, sekian



RM3798.20 masih perlu direbut oleh blogger
jom klik

12 comments

April 16, 2013 at 8:37 AM

banyak perubahan

April 16, 2013 at 10:16 AM

ank jati warga felda rupanya...

April 16, 2013 at 10:36 AM

Kakak tahu felda Adela ni dan pernah bersolat di masjidnya. Masjidnya besar dan bersih...

April 16, 2013 at 12:10 PM

saya bangga saya anak felda

tak merasai kesusahan mak abah masa berpindah masuk ke Felda, tapi mendalaminya dari lubuk hati dengan mendengar cerita mak abah

April 16, 2013 at 12:54 PM

mmg bnyk perubahan kan :)

April 16, 2013 at 1:40 PM

sis pon anak felda..
bangga jadik anak felda!

April 16, 2013 at 5:15 PM

saya belum pernah smpai ke sini lagi..

April 16, 2013 at 6:24 PM

Nama felda ni agak unik. Saya pernah sampai Desaru. Skg baru tahu Felda Adela ni dekat dengan Desaru.

Gambar2 tu semua mesti mengimbau kenangan lalu masa zaman muda remaja.

April 16, 2013 at 7:20 PM

wow...mengimbau kenangan dulu2 nih
memang patut dapat ganjaran atas kesabaran dan kegigihan =)

April 16, 2013 at 8:10 PM

Eeehhh..xtaw plak rietta...igtkan sempena nama org...desaru rietta taw....

April 16, 2013 at 9:32 PM

masa mula2 dgr nama felda ni, saya macam kaget kjap.. tak tahu nak sebut mcm mna..hehhe..

unik pd saya namanya.. =)

April 17, 2013 at 3:22 PM

nmpak best je rumah asal tue..

Post a Comment