^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

26 March 2015

Home » , , , » cara mudah untuk susun buku ikut jadual sekolah versi MaszMadi

cara mudah untuk susun buku ikut jadual sekolah versi MaszMadi


assalamualaikum,

eceh, panjang berjela tajuk ye..... ikut teknik SEO, tajuk kena direct to the point, so bila orang search kat internet, akan terkena tempias kalu x banyak, sikit pon jadilah ke blog kita dengan tajuk yang di cari tu..... haha, faham ke kengkawan..... x per, janji dah buka blog aku ni, meh aku share cara mudah untuk susun buku ikut jadual sekolah versi MaszMadi.....

erm, masa nak mula sekolah ritu ada kat FB ke blog ke insta ke orang share macamana nak susun buku anak2 sekolah kan..... kalu anak2 dah terror untuk baca jadual x pe lah..... boleh ja abaikan cara ni..... tapi bagi yang baru nak sekolah, boleh lah ikut kan..... buatnye dah lama masa memula persekolahan di buka ritu, tapi baru sekarang nak share..... x per kan..... hihi


hah, ni jadual sekolah anak aku untuk tahun 1..... sekolah kebangsaan n yang bawah tu sekolah agama punya..... dedua jadual pon aku kalerkan..... aku suka kaler2 nieh..... hihi

then, untuk memudah kan aku susun buku dalam beg ikut jadual..... aku guna sistem sticker yang di tulis ikut hari.....




ini untuk buku sekolah kebangsaan..... warna pink menjadi pilihan.....
yang stiker '1' '2' tu adalah untuk jilid, buku Matematik, BM n BI ada 2 buku, so kena tanda juga la untuk jilid 1 n jilid 2 tu.....



ini pula untuk sekolah agama..... x sebanyak buku sekolah kebangsaan.....


so, aku just tuliskan huruf pertama untuk setiap hari..... 
I - Isnin, S - Selasa, R - Rabu, K - Khamis, J - Jumaat.....
senang, kalu nak masukkan buku hari Isnin, aku kaut je semua buku yang ada stiker I, kalu hari Selasa aku just kaut je buku yang ada stiker S..... kan ke senang tu..... hihi

cuma untuk buku tulis je lain sikit, sebab ruang tepi buku tu kecil, so aku just tulis nama mata pelajaran je kat stiker nak tampal kat buku tulis..... aku tampal guna stiker kecil macam yang warna jingga (oren) dalam gambar kedua atas tu..... i.e : BM - Bahasa Melayu, BA - Bahasa Arab, SV - Dunia Seni Visual, AQ - Al-Quran dan lain2..... semua pon guna 2 huruf je.....


 setakat ni, mudah dan memendekkan masa aku nak mengadap buku2 ni..... n tugas ni sekarang dipikul oleh mydear Hubby..... kekadang Aisha pon boleh buat sendiri masukkan buku dalam beg sekolah..... lepas dia masukkan, kami just periksa je samada betul atau x buku yang dimasukkan tu..... Alhamdulillah, dia boleh je ikut..... senang kan, n jimat stiker, xder la 1 stiker untuk 1 hari macam yang ada aku tengok kat FB tu.....tapi cantik juga bila warna warni kan..... cuma aku nak jimat, so jadilah macam kat atas tu..... hihi


dapatkan free voucher dengan hanya jawab soalan mudah..


k, sekian



3 comments

March 26, 2015 at 8:14 AM

terbaiklah..nk buat mcm ni jugak la..lg senang drp tag kaler2 tu..

March 26, 2015 at 9:29 AM

bagusnya sangat teliti

March 26, 2015 at 12:54 PM

Sekolah anak kakak memang dah buat cara ini tau Maz

Post a Comment